Båten er designet og optimalisert for å fungere som plattform for persontransport, men driften vil også omfatte reparasjon og vedlikehold av utstyr og strukturer, samt andre tjenester i oppdrettsnæringen. Foto: Tuco Marine.

Ny arbeidsbåt til Havkar Drift

Oppdrettsselskapet Havkar Drift AS overtar en ny ProZero arbeidsbåtfra fra danske Tuco Marine. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den nye båten er utstyrt for og brukes som en rask og fleksibel arbeidsbåt for fiskeoppdrett og persontransport. Båten er nå overtatt av Havkar Drift AS etter vellykkede sjøprøver ved ProZero-verftet, Tuco Marine i Faaborg, heter det i en pressemelding.

Det er Austevoll Melaks, Langøylaks AS og Troland Lakseoppdrett AS som står bak selskapet Havkar Drift AS.

Båten er designet og optimalisert for å fungere som plattform for persontransport, men driften vil også omfatte reparasjon og vedlikehold av utstyr og strukturer, samt andre tjenester i oppdrettsnæringen.

F.v. Kjetil Nygård, CEO i ProZero Norge, Henrik Sonne, senior Project Manager i Tuco Marine, -Johannes Møgster, CEO i Havkar Drift AS og Kenneth Seljen, Operations management i Havkar Drift AS. Foto: Tuco Marine.

- Det romslige førerhuset og oppholdsrommet har plass til hele mannskapet. Båten er utstyrt med godt organiserte arbeidsdekk både foran og bak. Hytta beskytter mannskapet mot omgivelsene, forbedrer komforten og gir ideelle arbeidsforhold for brukerne, skriver Tuco Marine i en pressemelding.

Den åtte meter lange båten leveres med en innebygd dieselmotor og Z-drive. Og leveres med alle nødvendige sertifikater for drift i samsvar med norske forskrifter.

- ProZero-skroget sikrer komfortabel og sikker seiling selv i voldsomme innsjøer, der de fleste fartøyer må gi seg, skriver selskapet videre.

Johannes Møgster, administrerende direktør i Havkar Drift AS, sier at fartøyet vil bli brukt på lokaliteter i Kinn- og Bremanger kommune på Vestlandet. 

- Alle lokalitetene er i relativt lang avstand fra landstasjonene og er utsatt for hardt vær. Båten har et lavt drivstofforbruk og høy hastighet, og forbedrer dermed driftskostnadene våre. Vi ser frem til å bruke denne båten i området med det krevende været og tøffe sjøforhold, sier Johannes Møgster.