Ny brønnbåt fra Larsnes Mek Verksted til Rostein AS, som er oppkalt etter Norges nest største øy.

Ny brønnbåt fra Larsnes Mek til Rostein

Larsnes Mek Verksted har levert sin tiende brønnbåt til rederiet Rostein AS.

Publisert Sist oppdatert

Fredag ble byggnr. 70 «Ro Senja» overlevert til rederiet Rostein AS.

Den nye brønnbåten har en lengde og bredde på 84 og 15,5 meter, er utrustet med fisketanker på tilsammen 3900 m3, og for et mannskap på 12.

Hybrid-batteri drift

Ro Senja» er bygget etter samme konsept som byggnr. 65 «Ro Vision» og byggnr. 66 «Ro Venture», med hybrid fremdriftsanlegg. Det er i tillegg montert DC Island og 11 kW landstrømanlegg.

Båten er utstyrt med batteripakke fra Siemens, tre sett dieselgeneratorer fra Yanmar - Tier 3.

Skånsomme løsninger

«Ro Senja» er i tillegg videreutviklet med tanke på skånsomme løsninger og fiskevelferd. I likhet med «Ro Vision» skal SalMar være oppdragsgiver for «Ro Senja» de neste årene.

Kontrakten ble skrevet mars i 2021, og skrogverftet Marine Projects SA i Gdansk startet kutting av stål i starten av juni samme år.

Tiende brønnbåten fra verftet

På grunn av økning i koranapandemien på slutten av året, og krigen i Ukraina ble skroget 2 - 3 måneder forsinket fra skrogverftet.

Dette er den tiende brønnbåten Larsnes Mek. Verksted AS leverer til Rostein AS og den åttende i rekken av LFC 2020 serien med design SK 6000 DEH III.

Skipskompetanse AS i Måløy har designet alle båtene.

Norsk verdiskapning

- Vi vil takke våre egne arbeidere igjen for fantastisk jobb. I tillegg vil vi takke alle leverandører som har vært involvert på båten, mange av de lokalt og fra Møre og Romsdal. Det er ca 75 % norsk verdiskapning på dette prosjektet. I tillegg vil vi også takke Eksfin for sitt skipsfinansieringstilbud til rederiet. Uten dette ville ikke «Ro Senja», «Ro Vision», «Ro Venture» og «Ro Sailor» blitt realisert så raskt. Eksfin sitt tilbud er avgjørende for å sikre videre aktivitet ved norske verft, skriver Larsnes Mek. i en pressemelding.