Kristian Lillerud. Foto: Flatsetsund Engineering.
Kristian Lillerud. Foto: Flatsetsund Engineering.

– Bekymring fra Mattilsynet er sikkert berettiget

John Bjarne Falch avdelingsleder i Mattilsynet, forteller han er bekymret for en økning i skader knyttet til mekanisk avlusing.  - Bekymringen fra Mattilsynet er sikkert berettiget. Spørsmålet er hvilke avlusingsmetoder de viser til, sier Kristian Lillerud fra Flatsetsund Engineering. Nylig solgte han sin første kommersielle mekaniske avluser.

Publisert

Lillerud sier de som produsent har en fordel ved at de har lang tids erfaring med transport og avlusing av laks.

- Vi bruker det vi kaller et lukket system der laksen blir transportert i det samme vannet den kommer fra under hele avlusings-prosessen, til den kommer ut i den andre merden.

Ifølge Lillerud er erfaringer at det kritiske punktet hvor sårskader kan oppstå, når laksen passerer dysene der lusen fjernes.

Les også: Frykter flere mekaniske skader – oppfordrer til større inkludering av fiskehelsepersonell ytterligere

- Der har vi et kamera som blir overvåket fra kontrollrommet der operatøren har full kontroll med både vannstrøm og trykk. Faren er at laksen i det området kan stoppe og bli stående under lengre tid og pådra seg sårskader, men skal dette kunne skje med vårt system, må det være en alvorlig feil fra operatør, sier han.

I praksis mener han derfor at slike skader ikke er en realitet for deres avluser.

- Vi har til dags dato ikke opplevd slike skader. Vanntrykket er maks 0,8 bar, det vil si et veldig lavt trykk, forteller han.

Leverer første kommersielle avluser

Over påske skal bedriften levere sin alle første kommersielle avluser med fire linjer, til Artic Group fra Førde.

- Vi er også i forhandlinger med flere interessenter da interessen er sterkt stigende. Dette er fordi oppdretterne søker etter avlusingsmetoder som tar vare på fiskevelferd. Vårt system har ingen konkurrenter over og ingen ved siden når det gjelder å ta vare på fiskevelferd, sier Lillerud.