Arkivfoto: Norsk laks i Spania.
Arkivfoto: Norsk laks i Spania.

Mener flere norske bedrifter bør satse på Spania

Innovasjon Norge skriver at det ikke bare er norske turister som bør ha interesse for det Spania har å tilby. Las Palmas seiler opp som «Midt-Atlanterens Singapore», og med Europas raskest voksende økonomi byr Spania på nye muligheter for norsk næringsliv. I dag samler Innovasjon Norge norske bedrifter med interesser i Spania til seminar for å få innsikt i utviklingen i det spanske markedet.

Publisert

Spanias økonomi vokste raskest i Europa i 2015, og vil trolig fortsette å vokse i 2016. På Kanariøyene gir det interessante muligheter for norsk bedrifter innen maritim sektor, offshore, fornybar energi og bærekraftig teknologi.

Trygg havn og lukrative skatteregler

Las Palmas er i ferd med å ta posisjonen som et slags «Midt-Atlanterens Singapore», og er sentrum for vedlikehold av offshore-fartøyer fra hele kysten av Vest-Afrika og Sør-Amerika. Redere som forflytter fartøy fra Mexicogulfen til lenger sør i Atlanterhavet, bruker gjerne Las Palmas som stopp på veien.

- Las Palmas tilbyr alle fordelene en trygg EU-havn har i disse farvannene. Kanariøyene har et spennende skatteregime for bedrifter som etablerer seg her. Det er relativt enkle kriterier for å oppnå kun fire prosent bedriftsbeskatning. Denne ordningen er godkjent av EU for å bøte på Kanariøyenes geografiske posisjon langt utafor det Europeiske markedet, forteller Gaute Hagerup, direktør for Innovasjon Norges kontor i Madrid.

Norsk sjømat økte 30 prosent

Spania står foran en offensiv satsing på akvakultur, der norsk oppdrettsteknologi og kunnskap kan være en avgjørende faktor for om de lykkes. Spania er også et av verdenes mest sjømatelskende folk, og veksten av norsk sjømateksport var rundt 30 prosent i 2015.

- Den som forstår konsumentenes ønsker og behov, har mulighet til å skape enda større vekst i årene som kommer, mener Gaute Hagerup.

Sjømatrådet i Madrid har nylig publisert en svært detaljert studie av trendene i spanske konsumenters behov. Dette er et svært nyttig arbeidsdokument for norsk sjømatbedrifter som vil jobbe i det spanske markedet.

Muligheter for norsk teknologi

I de spanske byene og havnene skjer det nå en rask utvikling, og Spania er blant Europas topp tre nasjoner innen Smart City-initiativ.

- Dette er et marked der mange norske teknologibedrifter med fordel kan vise seg mer frem. Norske høyteknologibedrifter som mister sitt marked i et fallende offshore marked, har store muligheter dersom de klarer å vri seg mot det enorme og raskt stigende markedet for Smart City, både i Spania og globalt, mener Hagerup.

Innovasjon Norges Madrid-sjef er i Oslo i dag for å avholde et seminar for norske bedrifter som vil bli kjent med muligheter i det spanske markedet og den politiske situasjonen i landet. Norges ambassadør til Spania, Johan Vibe og Spanias ambassadør til Norge, Antonio López Martínez er blant talerne.

Spansk turisme til Norge sterkt økende

Norge som reisemål er svært attraktivt for spanjoler. Ikke bare trekker natur og friluftsopplevelser, men også kulturen og den nordiske modellen. I tillegg har gastronomiske opplevelser og norsk arkitektur fått stigende oppmerksomhet. I 2015 var veksten av tilreisende spanjoler til Norge på formidable 25 prosent, på verdensbasis bare slått av tilreisende kineserne til Norge.

- Norske reiselivsbedrifter som forstår hvordan de kan spisse seg mot spesifikke målgrupper i Spania, har store muligheter nå. Merkevaren Norge står sterkt i Spania, og det er lavthengende frukter for norske selskaper som ønsker å bruke Norge som element i å styrke sitt omdømme, avslutter Hagerup.