Sjømatkokk Geir Skeie. Foto: Linn Therese Skår Hosteland.

Åpner Pink Fish i Oslo – første fastfood kjede på norsk sjømat

Vinner av Bocuse d’Or 2009, Geir Skeie, satser videre på norsk sjømat og åpner "fast-casual-kjede" basert på dette i Oslo. Konseptet er utviklet i samarbeid med Ronny Gjøse og skipsdesigner Svein Sandvik.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hurtigmatkonseptet Pink Fish åpner i dag første filial på Steen og Strøms Mathall  i Oslo.

Dagens Næringsliv omtalte først saken, hvor det opplyses at gründerne bak ideen nå leter etter finansiell støtte for å lansere konseptet internasjonalt. Planen er å åpne 1000 hurtigmatrestauranter, som skal servere norsk laks verden over.

Pink Fish er utviklet av kokken Skeie, sammen med tidligere direktør for Umoe Restaurants, Ronny Gjøse, og skipsdesigner Svein Sandvik.

Internasjonal 2019

Gjøse, som er administrerende direktør i Pink Fish, sier til DN at de i løpet av neste år vil åpne ti restauranter i Norge, før de drar internasjonalt i 2019.

- Øverst på listen står markeder i London og Sørøst Asia.

Laks fra Lerøy

Norsk laks står i fokus på menyen, men det er enda ingen av de største aktørene i næringen som har investert i konseptet.

Skeie opplyser at de har pratet med flere oppdrettere, men at de ikke har skaffet noen samarbeidspartner så langt, men at de i dag handler all laks fra Lerøy.

Bransjebladet for resturanter Horecanytt viser til at Skeie alltid har hatt et ønske om å lage god sjømat til folket. Han driver fra før blant annet sjømastresturantene Brygga 11.

- Pink Fish er mitt nye sjømatkonsept, som er utviklet for å gjøre sjømat mer tilgjengelig, særlig for unge kundegrupper.

Det Norske Sjømatrådet har tidligere uttrykt bekymringer over at spesielt aldersgruppen under 34 år spiser mye mindre sjømat enn tidligere.

Les også: Norsk ungdom spiser mindre sjømat- kan være for dyrt