Jon André Løkke, administrerende direktør i NEL Hydrogen, forteller at havbruksnæringen har vist økende interesse for deres løsninger. Foto: NEL Hydrogen.

Økende interesse for hydrogen i havbruksnæringen

NEL Hydrogen ser en økt interesse for hydrogenløsninger fra maritime næringer som havbruk. - Når man benytter elektrolyseteknologi for å lage hydrogen får man også oksygen som biprodukt. Mange innen havbruksnæringen trenger både hydrogen og oksygen, og dermed passer denne teknologien helt perfekt, sier Jon André Løkke, administrerende direktør i NEL Hydrogen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

NEL Hydrogen er et selvstendig børsnotert selskap med en lang historie.

- Vi har holdt på i 90 år med å selge utstyr til produksjon av hydrogen, og nå har vi levert utstyr til 60 land, informerer administrerende direktør Jon André Løkke til kyst.no.

Selskapet som har hovedkontor i Oslo med produksjonsanlegg i blant annet Notodden og Herning, Danmark, har rundt 100 ansatte og har levert over 850 hydrogen-produserende anlegg (elektrolyse). Tradisjonelt har hydrogen blitt brukt til industrielle formål, men nå ser bedriften stadig nye markeder som er i utvikling, opplyser Løkke.

- Et av disse er transport innenfor maritim næring, der jobber vi blant annet sammen med Hexagon, SINTEF og Sjøfartsdirektoratet i hydrogen prosjektet til Fiskestrand Verft, andre som er interessert i hydrogen om bord i ferger og skip er selskaper som Torghatten og brødrene Aa.

Etterlyst av oppdrettere 

Flere havbruksaktører har vist økende interesse for hydrogenproduksjon, ifølge leverandøren.

- Når man benytter elektrolyseteknologi for å lage hydrogen får man også oksygen som biprodukt. Mange innen havbruksnæringen trenger både hydrogen og oksygen, og dermed passer denne teknologien helt perfekt, mener Løkke.  

Den hydrogenproduserende elektrolysøren gir oksygen som biprodukt. Foto: NEL Hydrogen.

Han peker på at det eneste en trenger i nærheten er en kraftkilde som et småkraftverk eller lignende, alternativt kan man koble til strømnettet.

- Det er stadig flere som ringer oss får å utforske hvordan de kan benytte hydrogen som energibærer. Hydrogen kan benyttes i fremdriften av forskjellige fartøyer, til nødstrøm, eller for å frakte energien fra et sted til et annet.

Ifølge direktøren er mange fordeler med å bruke hydrogen.

- Man kan gjennom hydrogen lagre energien eksempelvis mellom sesonger eller år. I tillegg er hydrogen helt rent og lydløst, og i mange tilfeller langt billigere enn diesel.

Det er ikke enda tatt i bruk hydrogenløsninger på norske oppdrettsanlegg, men det ønsker Løkke å forandre.

- Det er fortsatt «early days», sier Løkke og legger til at de har gode diskusjoner med aktører innenfor oppdrettsnæringen.

Vil tilby total-løsninger for hydrogenteknologi 

I forrige uke ble det kjent at selskapet skrev en intensjonsavtale med Power Cell og Hexagon, to andre leverandører av hydrogen-utstyr.

- Bakgrunnen er at hver for oss får ganske mange henvendelser som går utover det vi selv driver med, forteller NEL-sjefen. 

Han trekker frem på at selskapet godt kan svare godt på det som går på produksjon av hydrogen og fylling, men at de ikke er like kompetente til å svare på spørsmål om transport, lagring og brenselcelleløsninger.

- Med dette felleseide selskapet kan vi dekke alle forespørsler på tvers av verdikjeden, uansett. Dermed gjør vi det forhåpentligvis enklere for våre sluttkunder også, avslutter Løkke.