
Tror på oppdrettstorsken i det japanske markedet
Sjømatutsending Johan Kvalheim mener oppdrettstorsken er godt egnet til å passe inn i det japanske sushimarkedet.
For ikke lenge siden var norsk oppdrettstorsk med i sushi-mesterskap i Japan. Torsken fra Ode er den eneste torsken som noensinne har kommet gjennom nåløyet og blitt godkjent som råvare til World Sushi Cup.
Den franske kokken, Vincent Broggi, tok intet mindre enn tre førsteplasser i løpet av konkurransen, med blant annet råvarer fra Ode.
– Å bli inkludert i en så prestisjefylt konkurranse er en klar bekreftelse på at vår Snow Cod oppfyller de aller høyeste kvalitetsstandarder, sa sales manager i Ode, Cathrin Rabben, til Kyst.no.
Johan Kvalheim, sjømatutsending i Japan og Sør-Korea, er tydelig på at oppdrettstorsken har et potensial for å lykkes i den japanske sushi-kategorien.
– Den er nøytral i smak og har en god tekstur, noe som gir kokkene gode muligheter til å «utforme» sin egen smak på torsken, sier han til Kyst.no.
Løfter frem oppdrettstorsken
Allerede i mars 2023 inviterte Norge sjømatråd japanske sushikokker og japanske sjømatimportører og distributører til en smakstesting på den norske ambassaden i Tokyo.
– Total 26 personer deltok og alt ble behørig dekket av fire representanter fra japansk media. Der fikk de teste 5 ulike sushi-produkter av norsk oppdrettstorsk med påfølgende rangering og spørsmål, forklarer Kvalheim.

It brings out the original taste of cod. Fresh and taste good.
Japansk respondent i undersøkelsen til Norges sjømatråd
– Har Norges sjømatråd noen strategi for hvordan satse på oppdrettstorsk?
– Sammen med aktørene i næringen ønsker vi å satse på å jobbe med kjennskap og preferanse gjennom den japanske verdikjeden og sikre at vi sammen bygger gode ambassadører for oppdrettstorsken.
Norges sjømatråd er blant annet med og støtter opp om aktiviteter sammen med sushirestauranter, samt at de deltar med oppdrettstorsken i de fora der kokker samles.
Sjømatutsendingen mener det at næringen står samlet om denne satsingen gjør at man er enda mer slagkraftig inn mot den japanske verdikjeden.

Aksepterer høyere prisnivå
Kvalheim understreker at det først og fremst er oppdrettslaksen som er verdidriveren fra Norge til Japan, og norsk laks er uten tvil Norges mest kjente produkt i Japan.
– Kjennskapen og preferansen til norsk laks er høy, på tross av sterk konkurranse fra mye billig laks og ørret fra andre regioner og nasjoner. 96 % av all sjømat som importeres til Japan er frossen, og norsk laks er den største ferske fisken som importeres til Japan, påpeker han.
I 1985 brakte daværende fiskeriminister Thor Listau en sjømatdelegasjon til Japan og ideen til «Prosjekt Japan» ble lansert, ideen om at det var mulig å selge laks til Japan. Kvalheim trekker frem at det neste år er 40 år siden, noe han mener fortjener et lite jubileum.
– Laksesalget til Japan har vært stabilt og litt fallende de siste to årene, først og fremst grunnet en svak Japansk Yen, svekket kjøpekraft og høyere pris på norsk laks. Signaler vi får fra importører og distributører i Japan er at japanerne nå har begynt å akseptere et høyere prisnivå og optimismen er på vei tilbake også i handelen med norsk laks til Japan, avslutter Kvalheim.
