MachoCat 25 er et nyskapende og miljøvennlig servicefartøy for havbruksnæringen, ifølfe Sletta Verft. Foto: Sletta Verft.

Største ordre noen sinne for Sletta Verft

- Sletta Verft As har inngått kontrakt på bygging av to 25m lange katamaraner. Den ene skal leveres til Frøy Vest og den andre til Frøy Akvaressurs, og levering i mai og juli 2017, melder de.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

De skriver at kontraktene har en verdi på litt over 100 mill kroner, og sammen presenterer de den største ordren som Sletta Verft noen gang har inngått.

- Vi er stolte over at Helge Gåsø på nytt har gitt oss tillit og plassert to nybygg ved vårt verft sier daglig leder Kåre Sletta ved Sletta Verft.

Med disse to kontaktene har verftet hele syv båter i ordre til ulike rederier langs kysten noe som gir full beskjeftigelse godt inn i 2017.

- Vi kjører nå to parallelle produksjoner sier Kåre Sletta, stålbåter hvor skroget bygges i Polen og utrustes ved egen kai, aluminiumsfartøyer hvor skrog og utrustning i sin helhet skjer ved eget verksted. Dette gjør at anlegget utnyttes optimalt, legger han til.

«MachoCat 25» er et solid bygget katamaran stålfartøykonsept. Foto: Sletta Verft.

- De siste årene har det vært konsentrert om bygging av servicefartøyer til havbruksnæringen, men i det siste har vi også merket interesser for bygging av fiskefartøyer, opplyser  Sletta.

Verkstedet har nå 45 fast ansatte og jevnlig ca 20 innleide personer.

- Miljøvennlig

MachoCat 25 er et nyskapende og miljøvennlig servicefartøy for havbruksnæringen. Fartøyene er designet av Møre Maritime AS i Kristiansund.

Møre Maritime skal levere komplett design og tegningspakke til Sletta Verft AS som inkluderer alle arrangement og systemtegninger samt komplett 3D modellering og engineering av stål, rør og utrustning.

«MachoCat 25» er en helt ny type servicefartøy for havbruksnæringen. Fartøytypen er optimalisert for svært tunge service-operasjoner og for bruk i eksponerte kystområder. Sjøfartsdirektoratets nye krav til dekksutstyr er oppfylt på alle punkter. Konseptet har en sterk miljøprofil, med et lettdrevet skrog, effektivt propulsjonssystem og et topp moderne dieselelektrisk anlegg fra Elmarin AS i Kristiansund. Det påregnes betydelige miljøgevinster og årlige drivstoffbesparelser sammenlignet med tilsvarende konvensjonelle katamarankonsepter. Prosjektet er støttet av Enova.

«MachoCat 25» er et solid bygget katamaran stålfartøykonsept. Fartøyet har ekstra stort arbeidsdekk med kraftige vinsjer og store fjernbetjente kraner med lang rekkevidde. Det er lagt vekt på gode lugarer med egne toalettmoduler, moderne messe og oppholdsrom samt operasjonsområder med god utsikt.

Fartøyets lengde              25 meter

Fartøyets bredde            13 meter

Innredning                         7 personer

- Denne fartøytypen startet vi utviklingen med for over 2 år siden, og vi er derfor glade og ydmyke for at Frøy-rederiene velgere å satse på MachoCat og Møre Maritime. I tillegg til havbruk servicefartøy, har Møre Maritime flere pågående brønnbåt- og slaktebåtprosjekter så vi har travle tider nå, sier daglig leder i Møre Maritime Svein Knudtzon Waagbø.