Lakseskipet har en estimert prislapp på 3,3 milliarder kroner. Foto: Pure Atlantic.

Vil revolusjonere norsk oppdrett med milliardskip

Pure Atlantic slår alle rekorder så langt når det gjelder antall innsendte konsesjonsøknader. Selskapet har søkt om hele 46 tillatelser til å bygge et seilende oppdrettskip for laks, på rekordlange 521 meter og med en prislapp på svimlende 3,3 milliarder norske kroner. - Visjonen er å ta fisken ut på havet der den egentlig hører hjemme, ifølge daglig leder Svein Johnny Naley.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I motsetning til Nordlaks sitt havfarm-konsept, skal dette skipet være i bevegelse og ikke forankres.

Pure Atlantic ble etablert for tre år siden, og lenge har selskapet hatt i tankene et konsept innenfor oppdrett. De fire eierne  Tom Henrik Sundby, Svein Johnny Naley, Helge Olav Vikshåland og Kåre Jostein Larsen har jobbet med ideen i ulike formater i over tre år, men den siste versjonen som ble sendt til Fiskeridirektoratet 21. oktober har ligget på tegnebordet siden 1 januar 2016.

Daglig leder Svein Johnny Naley i Pure Atlantic. Foto: privat/LinkedIn.

Planen deres er å ta ombord ca. 100 grams smolt og ta denne opp til 4.5 kg og produksjons kapasitet er 50.000 tonn rund fisk per år.

Les også: Er halvkilometer lakseskipet fra Pure Atlantic liv laga?

Daglig leder Svein Johnny Naley sier til kyst.no at de søker om 46 konsesjoner som en del av finansierings-plattformen til selskapet.

- Vi begynte med tankene rundt et konsept for oppdrett til havs for over tre år siden, da vi etablerte selskapet. Vi startet for å sette noen rammer rundt konseptet, økonomi, patentering etc. Pure Atlantic er et selskap som kun jobber mot å realisere dette skipet, forklarer han.  

Den opprinnelige ideen, opplyser han kom fra medeier Kåre Jostein Larsen som hadde erfaring med landbasert oppdrett i Portugal for et par år siden.

- Det hele starte med at vi begynte å se på eksisterende enkeltskrog tankbåter for ombygging. Vi kom etterhvert til en erkjennelse av at dette ble for kostbart. Hovedutfordringen var tilførsel av nok oksygenrikt vann. Vi hadde allerede på dette tidspunktet bestemt oss for at vi ikke ville bruke konvensjonell merdteknologi (not) til og holde fisken innestengt.

Tilbake i tenkeboksen

Selskapet gikk tilbake i tenkeboksen og så kom med ideen om at det kanskje var enklere å flytte fisketankene gjennom vannet i motsetning til å pumpe vannet gjennom tankene. Basert på denne filosofien gikk de gjennom en rekke metoder for hvordan de fysisk utformet skrog og oppdrettstanker for å få dette til.

- Til slutt endte vi opp med et konsept der vi tar inn friskt vann i baugen på skipet, vannet ledes så gjennom en tilførselskanal som går gjennom hele skipets lengde. Friskt vann distribueres så til oppdrettstankene på styrbord og babord-side. Oppdrettstankene har utløp i de respektive skutesider, forklarer han.

Både vanninntak og vannutløp ligger 10 m under design dypgående.

- Dette er gjort for både å redusere eksponering mot lus, samt introdusere en demper for hvordan utvendig bølge bevegelse påvirker de innvendige tankene, ifølge Naley, som legger til at dette konseptet har den fordel at man på konsept stadiet kan justere både skipets bredde og lengde samt antall tanker for å tilpasse dette mot både hvilken art som skal oppdrettes, farvann, logistikk etc, forklarer han.

Skipet er rekordlangt og er på hele 521 m langt og 96 m bredt.

Når det gjelder erfaring innenfor oppdrettsbransjen sier Naley at flere av deres ansatte har jobbet innenfor havbruksnæringen. Eierne har så langt ikke tatt ut lønn og brukt snaue to millioner, samt cirka fire årsverk i egen innsats. Skipet er kalkulert til 3.3 milliarder norske kroner, i dette inngår forstudier og detalj engineering.

sxpa-sea-sb-fore-hires

- I første omgang trenger vi 50 millioner til engineering og modellering før vi kan kjøre prosjektet i gang, opplyser Naley.

- Nok anlegg langs kysten

Pure Atlantic-sjefen sier videre at slik de ser det er det nok konvensjonelle oppdretts anlegg langs kysten i Norge.

- Spredning av diverse sykdommer, parasitter og lusepåslag begrenser videre volum vekst i dette segmentet. Da finnes det slik vi ser det to farbare veger for volum vekst: Nummer en er lukkede anlegg på sjø eller land, eller nummer to der du at tar fisken ut på havet der den egentlig hører hjemme, sier han med et smil.

- Hvordan skal dere unngå smittepress fra lus og sykdommer, siden fartøyet skal være i bevegelse? 

- Vel, det er her vi mener vi har en stor fordel i og med at vi kan ta skipet vekk fra de kyst nære områdene hvor man i dag har smitte fra anlegg til anlegg.

Skipet har selskapet planlagt at skal gå i norsk økonomisk sone utenfor 12 mils grensen, og skal bemannes med 20 mann på maritim side, og rundt 10 mann på oppdretts siden, som tilsier at 30 totalt vil være i arbeid på skipet.

- Det er Pure Atlantic som har tegnet generelle arrangementet, og Ulstein har bidratt med 3D modellering, diverse beregninger, etc. forklarer han til kyst.no/Skipsrevyen.

Les mer i teknologi-utgaven av Norsk Fiskeoppdrett-magasinet.