Ny arbeidsbåt til Lerøy Aurora

Sletta Verft AS skal bygge en ny arbeidsbåt for Lerøy Aurora, og det er travle dager  i bedriften.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sletta Verft melder at de har inngått kontrakt med Lerøy Aurora. Arbeidsbåten som skal bygges er i aluminium og på 14,9 x 8 meter. Dette blir verkstedets byggenummer 182.

Ronny Haltbakk forteller Kyst.no at de vil få aluminium ferdigskjært.

- Båten bygges og utrustes i vår verkstedhall hvor vi har kapasitet til å bygge 2 båter samtidlig, slår han fast. 

Haltbakk kan fortelle at fartøyet skal utrustes med motor: 2 x Nogva Scania DI13, hver på 380 hk. Den blir levert av Nogva motorfabrikk. Båten får også en Palfinger kran av typen PK50002, Leverandør Bergen Hydraulic.

Overlevering av båten er satt til august 2020.

Stor aktivitet hos Sletta

Sletta Verft har også flere oppdrettskatamaraner under bygging om dagen.

- I hallen bygger vi pr. dato 2 stk. 14,9 x 10,5 meter katamaraner i aluminium. Reder på begge disse er Frøy Akvaservice. Dette er byggenummer 177 og 179.

Haltbakk kan fortelle at ved kaien ligger bygg nr. 171, som de nå er i sluttspurten på. Dette er et 25 meter serviceskip til oppdrettsnæringen, bygget i stål. Fartøyet skal overleveres i slutten av denne måneden. Reder er Nova Sea Aquaservice.

Men det stopper ikke der. I Polen ligger skroget på bygg 176. Dette er et serviceskip til oppdrettsnæringen på 20 meter, bygget i stål. Det skal ifølge Haltbakk taues til Mjosundet slutten av juni 2019

- I tillegg har vi et skrog til under bygging i Polen. Dette er også et serviceskip til oppdrettsnæringa på 20 meter, bygget i stål. Det skal taues til Mjosundet slutten av oktober 2019, forteller han avslutningsvis.