F.v: Adm. Dir. Sigvald Rist, Produktgruppesjef Guro Jahre Lund, Produktgruppesjef Agnete Bell, Markeds- og innovasjonsdirektør Camilla Beck Sætre, Nasjonal Salgssjef Maya Krogstad, Key Account Manager Andreas Stabell Johansen. Foto: Lofoten.

Sjømatmerket Lofoten kåret til årets sterkeste i Norge

Produsenten Lofoten ble nylig tildelt Nielsen Merkestyrkepris 2018. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

25 merker og kjeder i ulike kategorier var innstilt i konkurransen om årets Merkestyrkepris fra markedsanalyseselskapet Nielsen. I dag ble det klart at sjømatmerket «Lofoten» gikk helt til topps, og vant i skarp konkurranse med blant annet Grandiosa, Q-Meieriene og Nocco. Det melder selskapet i en pressemelding. 

- Prisen henger veldig høyt, og dette er en stor anerkjennelse av arbeidet som er gjort for å bygge merkevaren Lofoten, uttaler Markeds- og innovasjonsdirektør Camilla Beck Sætre.

Kriteriene Nielsen legger til grunn er markedets utvikling siste år, merkets posisjon og utvikling i eget konkurransesegment, langsiktighet i merkets utvikling og medie-investeringer for merkevaren. En merkevares styrke måles til syvende og sist på hvordan merket presterer i markedet - det er i kjøpsøyeblikket at styrken til et merke blir realisert. Et vellykket merke må vise til vekst og ta andeler, og være med på å bygge verdi til sin kategori.

- «Lofoten» har utviklet seg til å bli den største merkevaren innen fisk og sjømat i norsk dagligvarehandel. De har bygget sin merkevare ved å tilby spennende produkter som gjør det enkelt å spise sunn og god mat, som forbruker vil ha. I tillegg er «Lofoten» et merkenavn som assosieres med ferske rene råvarer, god kvalitet og stolthet. Lofoten hadde i 2017 en vekst på 14%. Dette er imponerende i en kategori med utfordringer. Så imponerende at «Lofoten» kåres til vinner av Nielsen merkestyrkepris for 2018, sier Georg Ellingsen, juryleder hos Nielsen.