Elisabeth Wilmann, direktør for Mattilsynets avdeling juridisk og internasjonalt arbeid, svarer på kritikken fra SANDS advokatfirma. Foto: Mattilsynet

Svarer på kritikken: - Vi jobber for å bli bedre

SANDS advokatfirma rettet i forrige uke kritikk mot lang saksbehandlingstid hos Mattilsynet. Nå svarer Mattilsynet på innlegget. 

Publisert Sist oppdatert

I forrige uke hadde SANDS advokatforma et innlegg om Mattilsynet på Kyst.no som kan leses her.

Under følger svar fra Elisabeth Wilmann, direktør for Mattilsynets avdeling juridisk og internasjonalt arbeid.

Forrige uke peker SANDS Advokatfirma i en artikkel på at oppdrettere må vente lenge på avgjørelse i saker om akvakulturanlegg. SANDS etterlyser at Mattilsynet får flere ressurser og bruker ressurser på riktig måte, og ellers rydder problemene av veien.  

Det er viktig for den som har klaget på et vedtak at saken avgjøres så effektivt som mulig, enten saken gjelder et akvakulturanlegg, et gårdsbruk, en kjæledyreier, en restauranteier, et vannverkssystem eller en av de mange andre som er part i klagesakene vi avgjør. Det er viktig for rettsikkerheten og da er det selvsagt også viktig for oss.  

Mattilsynets saksbehandlingstid og måten vi har behandlet saker på, har vært kritisert tidligere. I KMPG-rapporten som gransket Mattilsynet, ble det pekt på lang saksbehandlingstid og svekket tillit til at vi sikret en uavhengig to-instansvurdering av klagene.  

Vi har tatt innover oss dette og jobber for å bli bedre. Målet er å bli mer effektive til å behandle klagesakene og mer enhetlig i måten vi behandler klagene på tvers av fagområdene. Behovet for forbedring på dette området har vært en viktig brikke når Mattilsynet har gjennomført en organisasjonsutviklingsprosess med en ny organisasjonsmodell som kom på plass 1. mai i år. Fra 1. mai i år har vi hatt en egen klagesaksenhet i avdeling juridisk og internasjonalt arbeid. Det er et viktig steg i riktig retning.  

Mattilsynet har to målsetninger for klagesaksenheten. Den ene er mer effektiv klagesaksbehandling og derigjennom kortere saksbehandlingstid. Den andre er at enheten skal bidra til å øke kvaliteten på Mattilsynets vedtak, veiledning og saksbehandling. Organiseringen gir mulighet for å se regelverksutvikling, veiledning og klagesaksbehandling i sammenheng. Siden 1. mai har vi behandlet omtrent 100 saker.  

At klagesaker nå løses ett sted i Mattilsynet, gir muligheter til å se dem i sammenheng, sikre god prioritering og kunnskapsutveksling mellom fagområdene.  

Vi mener at den nye organiseringen vil bidra til klarere skiller mellom de to instansene, bedre prioritering av sakene, mer ressurseffektiv saksbehandling og på sikt kortere saksbehandlingstid. Samtidig har vi en klar utfordring knyttet til et etterslep på saker som er gamle. Vi har 120 saker som er mer ett år gamle, og i alt 382 saker i kø. Vi har dedikert en rekke personer til klagesaksbehandling, men har begrensninger i budsjettet som gjør det krevende å oppbemanne nok på kort sikt. Derfor vil det ta tid før vi er nede på en saksbehandlingstid vi selv er fornøyd med. Det er imidlertid et arbeid som er i gang og som vi tror på. 

I tillegg til å jobbe med forbedringer i alle ledd i saksbehandlingen har vi etablert et system for å prioritere og fordele saker. Saker innen akvakulturområdet med et særlig hastepreg prioriteres høyt, på lik linje med hastesaker på de andre områdene innenfor Mattilsynets samfunnsoppdrag. I løpet av året vil vi etablere systemer og kanaler for å kommunisere våre klagesaksvedtak ut. Slik skal praksisen bli lettere tilgjengelig og klagesaksbehandlingen mer forutsigbar. 

Av: Elisabeth Wilmann, direktør avdeling juridisk og internasjonalt arbeid i Mattilsynet.