Video: Lizbeth Osnes

Ukens Skipsbesøk: MS «Volt Harvest II»

Bløggebåten «Volt Harvest II» lå til kai for nedvask i Ålesund etter sin aller første oppdragstur da Skipsrevyen kløv om bord.

Publisert Sist oppdatert

- Nå har vi akkurat vært ute på den aller første turen med denne båten. Vi overtok den fra Fitjar Mek. for et par uker siden, sier skipper Kurt Remøy. Han har tidligere erfaring fra offshore-båt, men kan fortelle at han trives godt om bord i et noe mindre fartøy: 

- Det er utrolig hva vi har fått plass til i en relativt liten båt. Av størrelse er den slett ikke stor, men den er likevel fullstappet med alt det nye og beste innen teknologi og løsninger. 

Hoveddata:

  • Navn: «Volt Harvest II» 
  • Verft: Fitjar Mek. 
  • Byggenummer: 50
  • Design: P38-400
  • Lengde: 38,7 meter
  • Bredde: 10,2 meter
  • Tonnasje: 397 
  • IMO-nummer: 9898577  
  • Rederi: Volt Service AS
  • Motor: Caterpillar C32
  • Gear: Finnøy G42 med PTO/PTI
  • Sidepropeller: PMH akter, Veth forut 
  • Styremaskin: Scan Steering
  • Generator: Nogva Scania DI 13 75M
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno fra Vico AS
  • Elektrisk installasjon: Vassnes Power
  • Innredning: R&M Ship Interior

Slakter over 20.000 fisk i timen

Den 38,7 meter lange og 10,2 meter brede bløggebåten kan slakte mellom 20.000 og 25.000 fisk i timen. 

- Robotbløggerne går i full fart når det er godt med trøkk. Det er fire robotbløggere som sammen kan ta unna 400 fisk i minuttet, sier Remøy. 

- Det er så humant man får det. 

Og med en lastekapasitet på 320 tonn, er det greit å kunne ta unna en del. 

Stod til forventningene - og vel så det

Remøy Management-gruppen startet opp i 1972, og har driftet mer enn 60 fartøy. Omsetningen for alle selskaper i gruppen er på 330 millioner kroner, og den totale besetningen på fartøyene, inkludert de eksterne, er 320 personer. 

- Her om bord er vi åtte mann. Vi går skift på fire uker på, og fire uker fri, sier Remøy. 

Ingen kunne klage da båten var ferdig med sin aller første tur: 

- Det er utrolig spennende med et helt nytt fartøy, man vet jo aldri helt hvordan det fungerer før man faktisk får testet det ordentlig i praksis. Etter denne turen kan jeg med sikkerhet si at denne båten stod til alle forventningene og vel så det, så det er skikkelig gøy, forteller han. 

Det er lite å merke til “grums”: 

- Alt fungerer tipp-topp så langt, det er ikke en selvfølge med helt nye båter.