
Ekspanderer innen fisketransport
T. Malo Transport AS har nå utvidet sitt levende fisketransport tilbud og øker med et vogntog til. - Lastebilene er i dag bygget spesielt for transport av levende fisk og er utstyrt med det mest avanserte inne overvåking, sier gründer Terje Malo til kyst.no.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Enkeltmannsforetaket Terje Malo Lastebiltransport som har sin base i Molde har inngått samarbeid med FAFE AS, og skiftet i høst derfor navn til T. Malo transport AS.
I den forbindelse gikk FAFE AS inn i selskapet som eier med 50 % av aksjene. Fafe-sjef og eier Finn André Fredvig-Erichsen har fra før 32 biler og nærmere 50 ansatte, der Terje Malo sitt selskap kommer i tillegg.
- Samarbeidet ble gjort for å styrke selskapet med nok sjåfører og kvalitetshåndtering rundt dette. Transport av levende fisk ble i år regulert under bestemmelsene for kjøre og hviletid, som krever mer mannskap og oppfølging av disse, forklarer Terje Malo til kyst.no.

Daglig leder i selskapet Finn André Fredvig-Erichsen opplyser at det nye selskapet i dag har åtte ansatte, men holder nå på med opplæring av mer mannskap til sesongstart 2017.
De to eierne er fornøyd med 2016, men grunnet kort sesong på frittfanget rensefisk som er regulert, ble sesongen veldig hektisk for det nyetablerte transportselskapet.
- Vi har tatt store kostnader rundt det nye selskapet, og investeringer i to nye vogntog. Bilene blir levert i 2017, men mye av planleggingen og oppbygging av påbygg vil komme på 2016, påpeker Fredvig-Erichsen til kyst.no.
Han har selv drevet i transportbransjen i 25 år, men ikke innen levende fisketransport. De nye utfordringene synes Fredvig-Erichsen er spennende, og sier han har stor tro på selskapet.
Startet smått
- Jeg startet med bil i 1972, men firma overtok jeg etter min far Gunnar Malo, som startet opp i 1953. Den gang dreide det seg om transport av gods lokalt, forklarer Malo, som opplyser han at først startet med levende fisk i 1982.
Etter en tid fant han dette så interessant at han satset kun på denne typen transport, også grunnet påtrykk fra oppdrettsnæringen. Enkeltmannsforetaket har siden den gang fraktet betydelige tonn med fisk langs norskekysten.

Mer avansert
Ifølge Malo selv ble det ikke ikke mange turene de første årene, da tankene ble tatt av bilene så den kunne brukes til annen transport. Transporten den gang var stort sett i nærmiljøet, men nå strekker den derimot seg langs hele norskekysten.
- Siden den tid har bilene blitt utviklet fortløpende og blitt mer avanserte og spesialtilpasset denne typen kjøring. Firmaets fem vogntog er i dag blant verdens mest avanserte av sitt slag og er ett produkt av nært samarbeid med næringen. Lastebilene er i dag bygget kun for transport av levende fisk og er utstyrt med det mest avanserte inne overvåking.
Malo har mellom annet spesialisert seg på rensefisk-transport og har i flere år jobbet sammen med de største i Norge.

- Siden 1994 har jeg transportert leppefisk over hele landet. Leppefisken blir fisket på Sørlandet og er veterinærkontrollert før hver opplasting. Bruk av rensefisk er en effektiv og svært miljøvennlig avlusing av laksen. Bergnebb settes ut på våren på smolt. Grøngylte og berggylte blir satt ut på stor laks fra tidlig vår frem til november, opplever Malo.
Frakter flere arter
Malo poengterer at han frakter også betydelige mengder laks, ørret, kveite og torsk. Det tidligere enkeltmannsforetaket og det nyetablerte selskapet har i 2016 sammen transportert store mengder fisk over hele landet.
- Dette har i all hovedsak vært rensefisk, men vi transporterer også store mengder av andre typer, forteller Malo til kyst.no.
- Transporten av levende fisk er sesongbetont, men høsten har til nå vært bra, legger Fredvig-Erichsen til.
- Fisketankene Malo bruker er av typen isolerte Ewos-tanker. Totalt volum er på 72 m3.
- Alle biler er utstyrt med oksygentilførsel og Co2-luftere for utlufting og sirkulasjon. Alt for å sikre en mest mulig trygg, skånsom og human transport av fisken.
- All aktivitet blir imøtekommet av pålegg og direktiver deriblant Mattilsynet.