Havfarmillustrasjon på åpent hav. Foto: Nordlaks/NSK Ship Design.

Byggingen av den første Havfarmen har startet

Prosjektleder Bjarne Johansen forteller til Kyst.no at byggeprosessen av Havfarmen har startet hos verftet CIMC Raffles.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den første Havfarmen til Nordlaks skal leveres fra verftet i første kvartal av 2020.

 - Oppankring på lokalitet er planlagt først i andre kvartal av 2020, sier prosjektleder Bjarne Johansen fra Nordlaks.

I henhold til planen

Havfarmen, som er designet av NSK Ship Design, skal bygges ved verftet CIMC Raffles i Yantai, i provinsen Shandong i Kina. Verftet er spesialisert på offshore- og maritime konstruksjoner og har en av verdens største tørrdokker, med en lengde på 400 meter og en bredde på 120 meter.

Prosjektlederen sier de nå er ferdige med modelltester, og byggeprosessen hos CIMC Raffles er i gang.

- Men den første stålkuttingen er planlagt først til høsten, opplyser Johansen.

Nordlaks jobber nå med verftet om planlegging og valg av utstyr.

- Status er at vi er i henhold til fremdriftsplanen med leveranse i 2020, legger han til. 

Håkon Ådnanes, prosjektleder for Havfarmen hos NSK Ship Design, t.v) og Bjarne Johansen t.h er her hos Sintef og gjør uttestinger av havfarmen. Foto: Sintef.

Uttetinger hos SINTEF

En modell av havfarmen har i senere tid blitt testet i Havlaboratoriet hos SINTEF Ocean, som i løpet av de siste tiårene har testet svært mange flytende oljeinstallasjoner.

- Målet vårt er å utvikle havbruksnæringen på en bærekraftig måte, og da mener vi nøkkelen er å ta i bruk nytt sjøareal i form av mer eksponerte lokaliteter, sier Johansen i en Sintef sak. 

Til Kyst.no sier Johansen at testene har gitt ingeniørene mye data som skal bearbeides før selve byggingen kan starte.

Det foreligger ikke konkrete avtaler om hvor Havfarm nummer 2 skal bygges.

Rekker norske leverandører 

Endelige spesifikasjoner på utstyr og valg av underleverandører sier prosjektlederen er et av fokusene til selskapet nå.

- Det er allerede en rekke norske leverandører i prosjektet. NSK Ship Design i Harstad og 7Waves i Son jobber med henholdsvis design og strukturelle analyser. DNV GL utarbeider regulatorisk rammeverk og verifikasjon. Multiconsult gjør hydrodynamiske analyser og SINTEF Ocean har stått for modelltester og analyse. Selstad skal levere notsystemer og flere norske leverandører er inne med anbud på ulike komponenter og utstyr, legger han til.

Nordlaks AS har fått tilsagn om til sammen 21 tillatelser for å realisere to havfarmer “Havfarm 1” som er stasjonær og “Havfarm 3” som er dynamisk. 13 tillatelser er knyttet til Havfarm 1 og 8 tillatelser til Havfarm 3.

Hovedkonstruksjonen er laget av stål og vil inneholde seks store nøter som er designet for å romme 10 000 tonn med oppdrettslaks, det vil si opp til 2 millioner laks. Ute i sjøen vil konstruksjonen bli hele 385 meter lang.

Les også: Ingeniører designer god fiskevelferd i Havfarm

Den rektangulære stålkonstruksjonen skal produseres i Kina og settes ut i havet sørvest for Hadseløya i Vesterålen, cirka fem kilometer fra land. Anlegget er allerede testet ved hjelp av datasimuleringer, men Nordlaks vi likevel bruke modelltester for å verifisere sine egne beregninger, skriver Gemini.no. 

– Det er veldig utfordrende å regne seg til interaksjonen mellom den faste stålkonstruksjonen og nøtene. Siden dette er et helt nytt konsept, mangler vi både praktisk kunnskap og erfaring. Sammen med SINTEF vil vi nå bygge opp denne kunnskapen, sier prosjektleder Håkon Ådnanes i NSK Ship Design, som har designet havfarmen til nettstedet.

Se video av Havfarmen under.