Gå til innhold
Annonse

Grovfjord håper å lande flere kontrakter på EL-båt

GMV Zero er en lokalitetsbåt med hoveddimensjoner 13,97×7,6m, og er utstyrt med kran på 32 tonnmeter, 2 capstaner på 3 tonn samt en elektrisk vinsj på 12t med regenerativ bremsing. Foto: Grovfjord Mek. Verksted.
GMV Zero er en lokalitetsbåt med hoveddimensjoner 13,97×7,6m, og er utstyrt med kran på 32 tonnmeter, 2 capstaner på 3 tonn samt en elektrisk vinsj på 12t med regenerativ bremsing. Foto: Grovfjord Mek. Verksted.

Grovfjord Mek. Verksted har mange lokalitetsbåter under produksjon om dagen. Selskapet ønsker nå å lande flere EL-båt kontrakter.

Annonse

Verftet står blant annet bak produksjonen av den rene batteribåten «Astrid Helene» (ikke hybrid) og har i disse dager flere ordinære fartøy under bygging.

Bård Meek-Hansen, daglig leder ved Grovfjord Mek sier til Kyst.no at de har 9 båter under produksjonen akkurat nå. Dette gjelder hovedsaklig lokalitetsbåter (14x7,6m), men også en 25,5x12m servicekatamaran.

Når det kommer til EL-båter, opplyser Meek-Hansen at de har flere kunder som er interessert, og at de har gitt tilbud til flere av dem. Han opplyser at selskapet håper å skrive i alle fall en kontrakt på EL-båt i løpet av høsten.

Daglig leder i Grovfjord Mekaniske Verksted sier det ikke er grunn til å være skeptisk til EL-arbeidsbåter. Foto: Therese Soltveit.
Daglig leder i Grovfjord Mekaniske Verksted sier det ikke er grunn til å være skeptisk til EL-arbeidsbåter. Foto: Therese Soltveit.

Kyst.no har i den anledning hørt med daglig leder om hvordan markedet har respondert på arbeidsbåter som går på batteridrift, og samtidig om det er skjellig grunn til å ha rekkeviddeangst i den daglige driften.

- Mange er skeptisk siden dette er nytt, og er usikker på om du får gjort det arbeidet de må gjøre med en ren batteribåt, sier han.

Ingen ulemper så lenge båten er designet riktig

Han poengterer at erfaringene deres med GMV Zero («Astrid Helene»), er udelt positive.

- Rederiet (Trollvika Drift) sier de har igjen 30-40 % av energien på batteriene når de er kommet i land. Skulle de bruke mer enn planlagt kan batteriene boostes opp  fra 20-30 til 80 % på mindre enn en halv time, forteller han.

Han legger også til at rederiet har landstrøm på lokalitetene.

Meek-Hansen forteller at det mannskapet trekker frem som fordelaktig er null støy og ingen plagsom eksos når de jobber på dekk eller på merdene.

- Lusetelling går raskere, da fisken blir mindre stresset (mindre støy). I tillegg er det jo null motorvedlikehold, og svært reduserte energikostnader, poengterer han.

Han mener at fordelene er mange med arbeidsbåter som går på batteridrift.

- Det er ingen støy, ingen skadelige og kreftfremkallende eksosutslipp, tilnærmet null vedlikehold, kraftig reduksjon i energikostnader (normalt 3-500 000,- pr år avhengig av bruk og dieselpriser), null CO2 og NOX utslipp.

Han sier avslutningsvis at det er ingen ulemper så lenge båten er designet riktig.

Har du lyst å dele en nyhet eller sitter på tips om noe som skjer innen havbruksnæringen? Tips oss gjerne på redaksjon@kyst.no og merk emnefeltet med: “Tips”, så kontakter vi deg.

Les også:

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse