Sverre Birkeland (nr 2 fra høyre) har jobbet 9 måneder som guide for turister hos Akvakultur i Vesterålen.

Lakseguide for tyskere som ikke kan et kløyva ord engelsk

Sverre Birkeland (28) jobber som båtfører for Akvakultur i Vesterålen og må ty til kreative metoder for å formidle laksen sin livssyklus til tyske og franske turister.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Akvakulturnæringen er en mangfoldig næring som består av hele 33 759 ansatte. Kyst.no kommer fremover til å ha et sommerintervju i uken, hvor vi i denne spalten ønsker å gi et lite innblikk i hverdagen til de som jobber i havbruksnæringen. Her kan du lese det andre intervjuet i denne serien med båtfører og guide ved Akvakultur i Vesterålen, Sverre Birkeland.

28-åringen kommer fra Lillehammer i Oppland. Han har en bachelor i friluftsliv i Bø i Telemark, samt et studium i naturoppsyn på Steinkjer og en master i naturbasert reiseliv ved universitetet på Ås.

Birkeland stod foran en vinter uten arbeid eller studier etter å ha levert mastergraden sin. Han søkte derfor bredt i alle mulige bransjer der kompetansen hans kunne komme til nytte. Han tenkte på havbruk ettersom han har båtførerkompetansen og nettopp det skulle vise seg å være en smart vurdering. Han fikk tilbud om jobb hos Akvakultur, som er et datterselskap av Nordlaks. Det eneste som gjenstod for Sverre var å overtale forloveden sin og flytte nordover.

Positivt overrasket over næringen

Ettersom Birkeland gikk inn i næringen med et høyt fokus på miljø- og økologi som følge av bakgrunnen sin, var han spent på hvordan næringen skulle se ut fra innsiden.

- Etter å ha fulgt laksen gjennom alle produksjonsledd ble jeg positivt overrasket. Nå ligger vi i AIV under Nordlaks konsernet og det var ikke tilfeldig at jeg takket ja til jobbtilbudet deres, forklarer han.

- Vi eies av en kar som etter min oppfatning må ha hatt litt tjuvflaks og vært en strategisk visjonær i arbeidet med å bygge opp virksomheten. Fokuset han har hatt på fremtidsrettet og bærekraftig utvikling og den brennende interessen for å produsere verdens beste laks var tiltalende, og reflekterte verdier jeg kunne identifisere meg med, sier han.

Her er en barnehage på besøk hos Akvakultur i Vesterålen. Foto: Privat.

“Entschuldigung?”

Båtguiden identifiserer seg selv som en formidler, og mener formidlingen er det kjekkeste med jobben sin.

- Her har en tid og anledning til å formidle viktigheten av, og historien til, norsk havbruk til motiverte gjester som ønsker informasjon og kunnskap om næringen og den eksklusive råvaren vi representerer, påpeker han.

Birkeland kan hverken fransk eller tysk, og må ty til kreative metoder siden mange av gjestene hans ikke kan et kløyva ord engelsk.

- Når vi ikke kan møte dem på deres morsmål kommer utfordringen. Da blir det mye kroppsspråk i formidlingen av laksens livssyklus, sier han humoristisk.

De er tre ansatte på jobb om vinteren og 5-6 om sommeren, og arbeidsdagen varierer ut i fra vær og årstid. Nå i sommersesongen er det for Birkeland mye turistfokus, og da jobber han med formidling av havbruk hele dagen, både til lands og til vanns.

- I vintersesongen har vi mye med de lokale barnehagene og skolene å gjøre, samt akvakulturlinjen ved Sortland videregående på Kleiva. Ellers blir det tid til forefallende og planlegging av neste sesong, forteller han.

Turister gjør seg klar for en tur ut å se på den norske laksen. Foto: Privat.

Verdens beste laks

Sverre sier han jobber i en næring som hele tiden er i en utviklingsfase, og at det kommer alltid til å dukke opp nye utfordringer og muligheter for havbruk.

- Næringen er avhengig av at det ytre miljøet er rent for å produsere kvalitet og dette har ført til et press utenfra og innenfra for bærekraftig drift og utvikling med høyt miljøfokus. Jeg er stolt av den enorme utviklingen næringen har hatt og faktum at vi kan levere den beste laksen i verden som resultat av dette, sier han fornøyd.

For å skape et godt omdømme for næringen, mener lakseguiden at det bare er å fortsette slik som næringen gjør nå, med alle de ulike omdømmebyggerne som finnes.

- Ellers ville det nok ikke skadet å gjøre fersk fisk mer tilgjengelig i butikken for Ola Nordmann, poengterer han.

Han forteller videre at utviklingen av fasiliteter for oppdrett i eksponerte områder, utnyttelse av fiskeslam og et større press fra konsumentene hva angår bærekraft kan komme til å påvirke havbruksnæringa fremover.

På spørsmål om Birkeland har flere i slekten som jobber innenfor næringen, kommer han med en liten kuriositet.

- Grandonkelen min startet smoltprodusent selskapet Sisomar i sin tid, og han var svært positiv til at jeg skulle få jobb i Nordlaks-konsernet, forteller han avslutningsvis.

Merete Kristiansen, kommersiell direktør i Nordlaks var den som tipset Kyst.no om Birkeland, og beskriver han med følgende ord: 

- Sverre er et godt eksempel på at vi har behov for mye ulik kompetanse i havbruksnæringen.

Kjenner du noen som du mener passer perfekt til å være vårt intervjuobjekt til neste ukes intervju med ansatte på merdkanten?. Tips oss på redaksjon@kyst.no og merk emnefeltet med: Sommerintervju 2018. 

Les også sommerintervjuet fra forrige uke: