Gå til innhold
Annonse
Illustrasjonsfoto av laks til eksport.
Illustrasjonsfoto av laks til eksport.

Forbrukerne i Tyskland opplever at de må betale oppimot 30 % mer for laksen. Dette slår ut på eksportvolumene.

Annonse

Gitte Hannemann Mollan, sjømatutsending i Tyskland og Polen for Norges sjømatråd sier til kyst.no at lakseeksporten til Tyskland har hatt en nedgang i volum så langt i år.

- Men verdiøkningen har vært positiv. Hvis prisen holder seg på nivået i dag vil dette sannsynligvis være et bilde vi ser fremover. Volumnedgangen er på cirka 16,7 %, verdioppgang på cirka 8 %.

Gitte Hannemann Mollan, sjømatutsending Tyskland og Polen sier volumene i Tyskland har gått ned. Foto: Norges Sjømatråd.
Gitte Hannemann Mollan, sjømatutsending Tyskland og Polen sier volumene i Tyskland har gått ned. Foto: Norges Sjømatråd.

- Vi ser en økt interesse for det tyske markedet og hjelper også norske eksportører til å finne riktige partnere i Tyskland, legger hun til.

Den høye prisen som importørene over lengre tid har betalt, sier hun er først på nyåret i år tatt ut i butikk.

- Forbrukerne opplever nå i flere supermarked at de må betale oppimot 30 % mer for den samme lakse-pakningen. Dette forklarer volumnedgangen. Importører forteller om utfordringer i sin fortjeneste, og ser for eksempel på andre pakningsstørrelser for å møte forbrukeren.

Viser frem norsk laks

Mollan sier de har jevnlig kampanjer og eventer som skjer, for å synliggjøre norsk sjømat i Tyskland.

- Vi har akkurat gjennomført en flott Skreiåpning med kokke-workshop i Hamburg, hvor også fiskeriministeren var tilstede. I tillegg har vi vist en gruppe tyske journalister hvordan man fisker Skrei i Lofoten. I mai tar vi med en gruppe til Bergen og viser dem hvordan norsk oppdrettslaks blir til. Vi er kontinuerlig til stede i tyske medier, både print, radio og digitalt for å promotere og selge norsk sjømat.

Mollan sier at tyske forbrukere er opptatt av dyrevelferd og hva maten inneholder, og derfor finner man temaer som ethoxyquin i fiskefôret og lakselus i mediabildet.

- Derfor jobber vi kontinuerlig med å sikre norsk fisk sitt omdømme, og vi følger media tett og har god dialog med tyske fiskeriorganisasjoner og industri.

Når det gjelder ørret viser hun til at Norges Sjømatråd har besluttet og satse på de oversjøiske markedene. Om det blir videreføring av noen aktiviteter på det tyske markedet blir bestemt i løpet av april.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse