Fra toppen av skipet har verftdirektør Bård Meek Hansen god utsikt over verft og dokk. Foto: Sigbjørn Larsen.

Norges største aluminiumkatamaran til oppdrett under bygging

Ved Grovfjord Mek. Verksted er Norges største aluminiumkatamaran til oppdrett under bygging. Kontrakten har en verdi på omlag 60 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er Cermaq som har bestilt skipet som blir Norges største servicekatamaran for oppdrett.

Skipet er 12 meter bredt og 25,5 meter langt og får navnet “MS Flatøy”. Ombord står det 3 Nogva Scania maskiner Dl1362M, hver med 430 kWe.

Et imponerende skue

Det jobbes på høygir i hallene til Grovfjord Mek. Hele ni ulike båter er under bygging samtidig på de ulike servicestasjonene, der den siste ble levert i forrige uke. Siste finish ble gjort, og møbler fra Ekornes ble satt inn før båten til slutt ble satt på vannet og prøvekjørt. Kunden kunne dermed fornøyd overta båten til avtalt tid.

Opp trappen på siden av aluminiumskipet farter arbeidere i raskt tempo. Dette gjelder også sjefen selv. Nå er det dørene som skal monteres. Det er et imponerende skue å komme inn i den store verkstedhallen og se dette skipet på beddingen. Aluminiumplatene kommer fra Hydro. Her blir de skåret, kuttet og formet og skipet vokser frem. Det fyller hele hallen fra gulv til tak.

Konkurs og ny giv

Oppe fra skipet er det storveis utsikt over verftet og dokken. Grovfjord Mek Verksted sysselsetter 130 mennesker inkludert delvis eide underleverandører, og er en av hjørnesteinsbedriftene i Grovfjord. Det er Bård Meek-Hansen som sammen med kona Elisabeth skapte ny virksomhet på verftet som gikk overende i 2003. Sammen med noen av de gamle aksjonærene kjøpte de to boet, og startet med nye blanke ark.

Verftet hadde tapte stort på å ha bygget flere båter til Dåfjord Laks, i dag Lerøy Aurora, som de ikke fikk betalt for da laksekrisen var et faktum og prisene sank til bunns. Det var ingen vei utenom å begjære bedriften konkurs. I dag er det full fart og og gode ordrereserver, og Grovfjord Mek. Verksted er i føringen når det gjelder innovasjon av batterielektrisk fremdrift og miljøvennlige løsninger for båter til oppdrettsnæringen.