Katarina Berthelsen legger til side journalistblokken og kameraet sitt, og går nå over i en ny rolle i Møre Maritime hvor hun skal designe fremtidens fartøy. Foto: Linn Therese Skår Hosteland.

Ny i Møre Maritime

Katarina Berthelsen går fra journaliststilling til skipsdesign. I sin nye jobb skal hun skape fremtidens havbruksfartøy. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

26-åringen fra Oslo er utdannet sivilingeniør ved NTNU, og startet like etter påske som prosjektingeniør i Møre Maritime i Kristiansund. Hun hadde før den tid jobbet åtte måneder som teknisk journalist i Norsk Fiskeoppdrett og Kyst.no i Bergen. 

- Den første tiden i ny jobb har gått veldig bra. Jeg har lært mye, og trives på jobb med hyggelige kollegaer. Å flytte fra Bergen til Kristiansund har også så langt vært en positiv opplevelse, forteller hun. 

Daglig leder Svein K. Waagbø sier Møre Maritime har ambisjoner om å vokse, og har derfor bestemt å ansette minst to nyutdannede maritime sivilingeniører, og mener Berthelsen er en perfekt match for selskapets fremtidsplaner. Foto: Møre Maritime.

- Utviklingen av fremtidens havbruksfartøy

Daglig leder Svein K. Waagbø sier til Kyst.no at alle ansatte ved Møre Maritime jobber med utvikling av skipsdesign, fra tidlig konseptutvikling til detaljerte byggetegninger av hele fartøy.

- Katarina skal delta i prosjektteam for dette arbeidet. Til å begynne med vil hun jobbe med mange forskjellige fagområder for å få helhetlig og full forståelse og erfaring med våre fartøy og hvordan team Møre Maritime arbeider. Senere vil hun spesialisere seg i de fagområder som passer best for oss og henne.

Berthelsen sier at da hun gikk ut av videregående virket det spennende å gå inn i en industri hvor Norge var en ledende nasjon på den teknologiske siden.

- Jeg ble kanskje litt overveldet over hvor «lite» jeg kunne om båt da jeg startet på NTNU, men trivdes veldig bra i Trondheim og med studiene, så jeg angrer ikke på at jeg gikk inn for å lære meg det. Da jeg gikk ut i 2017 så oljebransjen ganske annerledes ut enn da jeg startet i 2012. Mariningeniører var ikke akkurat de mest ettertraktede lenger, men med litt flaks havnet jeg i oppdrettsbransjen, og jobber nå med design av fremtidens havbruksfartøy, forteller hun.

Katarina Berthelsen:

  • Utdanning: Sivilingeniør i Marin teknikk fra NTNU
  • Alder: 26
  • Arbeidserfaring: Teknologijournalist i Kyst.no/Norsk Fiskeoppdrett.  
  • Oppvokst i Oslo, bor i Kristiansund
  • Interesser: løping, fotografi og skriving. + Kaffe.

- Løft for fartøy i oppdrettsnæringen

Berthelsen ønsker å lære så mye som mulig, og føler seg heldig som får jobbe med veldig erfarne kollegaer hos Møre Maritime.

- Hvis jeg kan bruke noe av det jeg har lært til å bidra til det bedre, i stor eller liten grad, ett eller annet sted, så er jeg fornøyd. Jeg ser frem til å få være med på å designe fartøy som jeg tror kan løfte oppdrettsnæringen i tiden som kommer.

- Hvordan var det å gå fra å være journalist i Kyst.no til prosjektingeniør og nå drive med båtdesign?

- Hverken journalistikk eller skipsdesign er noe jeg hadde mye erfaring fra tidligere. Så selv om yrkene er ganske forskjellige, måtte jeg sette meg inn i mye nytt begge steder. Det føles veldig bra å få en relevant ingeniørjobb, og å kunne bruke noe av det jeg har brukt fem år på universitetet til å lære meg, samtidig som det er en spennende bransje. Jeg tror også at jeg absolutt kommer til å dra nytte av erfaringen fra laksehovedstaden Bergen og Kyst.no/Norsk Fiskeoppdrett. Å lære seg bedre kommunikasjon og formidling er nyttig uansett hvor du jobber.

Bakgrunnen som journalist tar hun derfor med seg i sin nye stilling.

- Jeg fikk se alle sider av oppdrettsindustrien, og delta på mye moro, ikke minst med en hyggelig gjeng. Å komme inn som teknologijournalist rett før fristen for å søke utviklingstillatelser gikk ut, ga en mulighet til å snakke med folk om mange spennende og nye konsepter.

Frisk tilvekst i teamet

Waagbø sier til Kyst.no at Berthelsen vil være en ny og frisk tilvekst til deres prosjektteam. Hennes bakgrunn og utdannelse mener han er perfekt for deres virksomhet.

- Jeg synes også det er viktig at hun kjenner havbruksbransjen. Våre folk skal være utadrettede og markedsorienterte og møte våre kunder ute på oppdrettsanleggene og på deres hjemmearena. Dette er helt avgjørende for at vi skal være i fremste front i utviklingen av fremtidens havbruksfartøy, sier han.

Han røper også at selskapet har ambisjoner om å vokse fremover.

- I våre planer har vi derfor bestemt å ansette minst to nyutdannede maritime sivilingeniører i tillegg til noen erfarne. Etter intervjurunde med aktuelle kandidater skjønte vi raskt at Katarina var den rette kandidat med tanke på utdannelse og personlige egenskaper. Vi mener hun vil passe perfekt inn i vår planer og ambisjoner.

Waagbø påpeker at Berthelsen har nå jobbet hos dem en stund og lærer fort.

- Det ser ut som hun har tilpasset seg og at hun mestrer de utfordringer hun har fått på en utmerket måte. Vi håper også at hun setter pris på vår flotte havneby, tilpasser seg og etablerer seg her. I alle fall skal det ikke mangle utfordringer og fremtid for en ung skipsingeniør hos oss i årene fremover. Vi håper hun blir her i mange år og være med å forme fremtiden, forteller han.