Et sikkerhetskurs arrangert av ASK-Safety. Foto: ASK-Safety.

- Ønsker å være med på havbruksveksten

Sunnmørs-bedriften ASK-Safety vil etablere seg i det havbruksintensive området ved Frøya og Hitra for å tilby sikkerhet- og beredskapskurs til næringen. Dette kan bety nye arbeidplasser i bygdene. – Det blir en prosess der oppe, med både opplæring og rekruttering av lokale folk, sier Ståle Brungot, daglig leder i selskapet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Selskapet som holder til i Ålesund har tilbudt kurs og sertifiseringer til maritime næringer i 24 år. Etter å ha merket nedgang i offshore-bransjen ønsker de nå å satse mer mot havbruksnæringen,  med sin etableringen på Frøya.

Ståle Brungot er administrerende direktør for ASK-Safety. Foto: ASK-Safety.

- Det som er interessant er at havbruksnæringen vokser så voldsomt, jeg tror det bare er begynnelsen av en stor vekst i årene fremover, sier Brungot og trekker blant annet frem åpning av det kinesiske markedet.

Kan bety flere nye arbeidsplasser 

Den daglige lederen forteller at kurs og kompetansesenteret ønsker å være med på havbruksveksten. I dag er det 20 faste ansatte og rundt 40 som blir innkalt etter behov og Brungodt er klar på at det er i Midt-Norge de velger å vokse.

- Vi har fulgt med en del på næringen siste tiden, og ser at området Hitra og Frøya er veldig interessant, derfor valgte vi å etablere oss der etter å ha vurdert andre områder.

Brungot sier at det sannsynligvis blir flere arbeidsplasser i området.

- Det blir en prosess der oppe, med både opplæring og rekruttering av lokale folk, sier han.

Nytt regelverk kan øke behov for kurs 

Han kan imidlertid ikke si hvor mange arbeidsplasser det kan bety, men viser til at nye krav fra myndighetene kan gjøre det nødvendig med flere kurs for havbruks-ansatte.

- Det er nye regelverk mot havbruksnæringene, som kan føre til at spesielt de som skal operere arbeidsbåtene må inn og kurses.

Han mener at regelverket er en del av myndighetenes forsøk på å kvitte seg med ulykker i bransjen.

- Det skjønner jeg for båtene skal operere i all slags vær, legger han til.

Krav for kurs for å operere arbeidsbåter, viser han også til kan bli strengere i løpet av året.

- Det kommer til å bli krav for å ha D6-sertifikat, som er en slags kystskipper «light», dette er et av flere kurs som vi kan tilby. Sertifikatet ligger fortsatt som et arbeidsprosjekt hos Sjøfartsdirektoratet, men vi regner med at kravet kommer i løpet av året.

Kurs knyttet til ikke-medikamentelle avlusings-operasjoner sier han også kan bli aktuelt i fremtiden.

- Vi lytter til næringen, og går inn på spesielle områder etter behov. Da blir det å se etter spesialkompetanse etter hvert, avslutter han.