BNr 146 – Solbryn ble nylig overlevert fra Grovfjord Mek. Verksted (GMV) til Lovundlaks. Foto: GMV.

Oppdrettskatamaran overlevert til Lovundlaks

Grovfjord Mek. Verksted overleverte denne uken oppdrettskatamaranen "Solbryn" til Lovundlaks.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bnr 146 har fått navnet «Solbryn» og er GMV sin tredje arbeidskatamaran levert til Lovundlaks. Den første, Bnr 55 – «Lunderøy», ble levert tilbake i 2009, opplyser Grovfjord Mek. Verksted (GMV) i en pressemelding. 

Daglig leder i Lovundlaks Jacob Palmer Meland sier han har et godt første inntrykk av nybygget.

- Etter min mening har GMV en finish ingen andre matcher. Løsningene vi i fellesskap med GMV fant fram til i både dekkshus, rorhus og i båten generelt ble veldig bra.

- Vi satte nok noen grå hår i hodet til enkelte i Grovfjorden da vi insisterte på en høyere baug, på tvers av hva som er blitt trendy for arbeidsbåter i dag. Men vi vil ha skikkelig baug, det kommer godt med når været blir tøft, og all honnør til GMV som fant en stilfull løsning, legger han til. 

Solbryn blir stasjoner på Lovund og skal fungere som lokalitetsbåt på omkringliggende lokaliteter. 

Om selskapene:

  • Grovfjord Mek. Verksted AS (GMV) er Norges største produsent av arbeidsbåter i aluminium, og er lokalisert i Grovfjord i Sør-Troms. Siden år 2000 har de levert godt over 115 båter til oppdrettsnæringen, til kunder over hele landet. 
  • Oppdrettsselskapet Lovundlaks AS, holder til på Lovund på Helgelandskysten . Selskapet startet sin virksomhet i 1972 og har 4 matfiskkonsesjoner.

18 meters rekkevidde

Bnr 146 til Lovundlaks er en oppdrettskatamaran med hoveddimensjoner 14x7,6m. Den er utstyrt med 1 stk Palfinger PK41002 marine kran på 38,3 tonnmeter og 18 meters rekkevidde, 3 capstaner på henholdsvis 5 og 2x3 tonn fra Petter Marine, samt hydraulisk HT vasker fra Pump Supply.

Båten er bygget med et romslig rorhus med 2 førerstoler, pantry og stor sofagruppe, og selvsagt med varme i gulv. Fra førerposisjonen har man blant annet tilgang på kameraovervåkning av maskinrom og Olex kartsystem.

Båten har et stort dekkshus som inneholder verksted, romslig garderobe med eget tørkeskap, samt WC. På taket til dekkshuset har man funnet plass til lett tilgjengelig Steady 320 småbåt for arbeid inne i merder.

Hovedmotorene fra Cummins yter 2x410HK ved 2100 o/min som gir en nøktern marsjfart på 11-12 knop. Aggregatet er av typen Nogva Nanni på 25 kW. I et av skrogene er det i tillegg montert hydraulisk luftkompressor fra Nessco tiltenkt verktøy og Lift-Up. Trapp i skuteside gir også enkel adkomst til merd.

Båten er bygget iht den nye forskriften om bygging og tilsyn av mindre lasteskip, fartsområde 4.