Det nye fartøyet skal brukes i ulike operasjoner, som fortøyningsarbeid, luse-bekjempelse, slepeoppdrag og diverse arbeid på merdene til Cermaqs lokaliteter i Nordland.Foto: Grovfjord Mek.

Overleverte Norges mest avanserte servicekatamaran

Grovfjord Mek. Verksted har levert sitt byggenummer 145 til Cermaq Norway AS.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fartøyet er en stor servicekatamaran i aluminium med hoveddimensjoner 25,5x12m, og er utstyrt med tre Palfinger-kraner på henholdsvis 150, 50 og 12 tonnmeter, fire vinsjer på 80 og 3x 20 tonn fra MBH, fire capstaner på henholdsvis 5 og 3x3 tonn fra MBH, haikjeft, hydrauliske andøvere og hekkrull fra Aqua Cutter og et skiveholdersystem fra SHM, det skriver verftet i en pressemelding. 

Båten er bygget med et romslig rorhus med to manøverposisjoner, kontor, pentry og sittegruppe. I tillegg et stort dekkshus som inneholder en stor messe, bysse, tre lugarer, dusj/toalett rom, to garderober, ROV-garasje/verksted samt tørkerom. Under dekk er det videre en dobbel lugar med dusj/toalett rom samt et stort lasterom (35-40m3) i hvert enkelt skrog. Brennolje og ferskvannskapasiteten er hele 55.000 og 28.000 liter.

Båten har diesel-elektrisk fremdrift, med tre generatorsett av typen Nogva Scania DI16 75M, hver på 430 kWe (3x690VAC/50 Hz) i tillegg til et havneaggregat på 64 kVA, 2 stk Helseth vribare propellere i dyse, to tema elektromotorer, ZF gir og frekvensomformere fra Vacon.

Båten er i tillegg utstyrt med et ballasteringssystem, og det er lagt stor vekt på valg av løsninger for forenklet renhold.

En utfordring

- Mange av Cermaqs ønsker og krav har vært utfordrende for oss å løse, men i fellesskap har vi kommet fram til gode løsninger. Eksempelvis lasterom i hvert skrog, vi kjenner ikke til at det har vært levert en servicekatamaran med lasterom tidligere, med de utfordringer dette skaper med hensyn på plassering av utstyr, skriver Grovfjord Mek i meldingen. 

Cermaq skal bruke fartøyet i ulike operasjoner, som fortøyningsarbeid, luse-bekjempelse, slepeoppdrag og diverse arbeid på merdene til Cermaqs lokaliteter i Nordland.

- Cermaq investerer mye i utvikling og oppgradering av produksjonen, og vi gjør store innkjøp fra lokale leverandører.  Med den nye båten styrker vi kapasiteten vår og får en servicebåt med svært avansert utstyr til å takle varierte og utfordrende oppgaver, sier Frode Holmvåg, leder sjø Nordland i Cermaq. 

Byggenummer 145 er den fjerde båten Grovfjord Mek. Verksted leverer til Cermaq, i tillegg er to lokalitetsbåter, byggenummer 151 og 152 under bygging for snarlig levering.