Gå til innhold
Annonse

Overleverte Norges mest avanserte servicekatamaran

Det nye fartøyet skal brukes i ulike operasjoner, som fortøyningsarbeid, luse-bekjempelse, slepeoppdrag og diverse arbeid på merdene til Cermaqs lokaliteter i Nordland.Foto: Grovfjord Mek.
Det nye fartøyet skal brukes i ulike operasjoner, som fortøyningsarbeid, luse-bekjempelse, slepeoppdrag og diverse arbeid på merdene til Cermaqs lokaliteter i Nordland.Foto: Grovfjord Mek.

Grovfjord Mek. Verksted har levert sitt byggenummer 145 til Cermaq Norway AS.

Annonse

Fartøyet er en stor servicekatamaran i aluminium med hoveddimensjoner 25,5x12m, og er utstyrt med tre Palfinger-kraner på henholdsvis 150, 50 og 12 tonnmeter, fire vinsjer på 80 og 3x 20 tonn fra MBH, fire capstaner på henholdsvis 5 og 3x3 tonn fra MBH, haikjeft, hydrauliske andøvere og hekkrull fra Aqua Cutter og et skiveholdersystem fra SHM, det skriver verftet i en pressemelding. 

Båten er bygget med et romslig rorhus med to manøverposisjoner, kontor, pentry og sittegruppe. I tillegg et stort dekkshus som inneholder en stor messe, bysse, tre lugarer, dusj/toalett rom, to garderober, ROV-garasje/verksted samt tørkerom. Under dekk er det videre en dobbel lugar med dusj/toalett rom samt et stort lasterom (35-40m3) i hvert enkelt skrog. Brennolje og ferskvannskapasiteten er hele 55.000 og 28.000 liter.

Båten har diesel-elektrisk fremdrift, med tre generatorsett av typen Nogva Scania DI16 75M, hver på 430 kWe (3x690VAC/50 Hz) i tillegg til et havneaggregat på 64 kVA, 2 stk Helseth vribare propellere i dyse, to tema elektromotorer, ZF gir og frekvensomformere fra Vacon.

Båten er i tillegg utstyrt med et ballasteringssystem, og det er lagt stor vekt på valg av løsninger for forenklet renhold.

En utfordring

- Mange av Cermaqs ønsker og krav har vært utfordrende for oss å løse, men i fellesskap har vi kommet fram til gode løsninger. Eksempelvis lasterom i hvert skrog, vi kjenner ikke til at det har vært levert en servicekatamaran med lasterom tidligere, med de utfordringer dette skaper med hensyn på plassering av utstyr, skriver Grovfjord Mek i meldingen. 

Cermaq skal bruke fartøyet i ulike operasjoner, som fortøyningsarbeid, luse-bekjempelse, slepeoppdrag og diverse arbeid på merdene til Cermaqs lokaliteter i Nordland.

- Cermaq investerer mye i utvikling og oppgradering av produksjonen, og vi gjør store innkjøp fra lokale leverandører.  Med den nye båten styrker vi kapasiteten vår og får en servicebåt med svært avansert utstyr til å takle varierte og utfordrende oppgaver, sier Frode Holmvåg, leder sjø Nordland i Cermaq. 

Byggenummer 145 er den fjerde båten Grovfjord Mek. Verksted leverer til Cermaq, i tillegg er to lokalitetsbåter, byggenummer 151 og 152 under bygging for snarlig levering.

Styrhuset. Foto: Grovfjord Mek.
Styrhuset. Foto: Grovfjord Mek.
Båten skal gå for Cermaq i Nordland. Foto: Grovfjord Mek.
Båten skal gå for Cermaq i Nordland. Foto: Grovfjord Mek.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse