Bilde fra Norges Sjømatråd stand på Thaifex 2016. Foto: Jon Erik Steenslid

Reiser til Thailand med norsk sjømat

Positive tilbakemeldinger fra norske eksportører gjør at Norges Sjømatråd stiller med stand på Thaifex-messen i Bangkok, andre år på rad.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sjømatutsending i Sørøst-Asia Jon Erik Steenslid, dekker landene Singapore, Taiwan, Thailand, Malaysia og Indonesia og forteller at Sjømatrådet vil delta med en norsk fellesstand på Thaifex-messen i Bangkok fra 31 mai til 02 juni i år.

Sjømatutsending Jon Erik Steenslid ser frem til Thaifex messen i Thailand i slutten av mai i år, der han og flere norske eksportører skal fronte norsk sjømat. Foto: Linn Therese Skår Hosteland.

I forkant av messen, den 30 mai, vil de også arrangere et lite sjømatseminar med påfølgende norsk sjømatmiddag. Der vil også 10 til 12 norske eksportører fra ulike sektorer vil også være til stede.

- Vi var med på denne messen for første gang i fjor og tilbakemeldingen fra de norske eksportørene som deltok var svært positive, og mange av dem deltar også i år. Thaifex tiltrekker seg næringsaktører fra hele regionen, ikke bare Thailand, sier Steenslid til kyst.no.

Thaifex er den største messen av sitt slag i Thailand, og har en egen sjømatavdeling kalt «World of seafood» hvor Sjømatrådet vil ha sin stand.

Deler ut sjømat

- Nytt av året er at vi vil ha et kjøkken på standen for å skape oppmerksomhet gjennom kokkedemoer og tilberedning av smaksprøver. Dette vil også komme de deltakende eksportørene til gode, opplyser Steenslid.

- Vi vil ha en generisk norsk stand med demokjøkken der vi skal markedsføre norsk sjømat og opphav gjennom utstilling av ulike arter, utdeling av informasjonsmateriell samt kjøre kokkedemonstrasjoner med lokale kokker for å vise at norsk sjømat passer godt til lokale smaker. I tillegg har vi lagt til rette for at norske eksportører fritt kan bruke standen og dens fasiliteter som en nettverksarena for å møte både eksisterende og forhåpentligvis nye samarbeidspartnere fra både Thailand og regionen rundt, forklarer han.

- Hvordan vil dere best nå frem til flere kunder, hva er strategien på messen? 

- I tillegg til å informere vårt nettverk av sjømatbedrifter i Sørøst-Asia vil vi også markedsføre både standen og kokkedemoene gjennom messearrangørens informasjonskanaler. Selve standen har god beliggenhet og synlighet, og vi forventer at kokkedemoene og smaksprøvene vil være attraktive for de som besøker messen. De deltakende norske bedriftene vil nok også markedsføre sin tilstedeværelse overfor sitt nettverk.

Miniseminar

Kvelden før messen starter, inviterer sjømatrådet til et kombinert norsk miniseminar og sjømatmiddag på Westin Hotel i Bangkok. Her vil de også invitere ledende aktører fra verdikjeden i Thailand.

Ifølge sjømatrådet er messen en god arena for å møte både nye og eksisterende forretningsforbindelser.

Han sier at miniseminaret vil vare ca 1,5 time der vi vil gi deltakerne markedsinformasjon med relevans for norsk sjømat fra både norsk og Thailandsk side.

- Sentrale emner vil bli utviklingen i eksport av sjømat mellom Norge og Thailand og markedsutviklingen i Thailand. I tillegg til norske aktører inviterer vi også relevante aktører fra verdikjeden i Thailand, så dette er en god og effektiv nettverksarena. Seminaret vil bli etterfulgt av en norsk sjømatmiddag, forklarer Steenslid til kyst.no.

Messen blir holdt på Impact Exhibition and Convention Centre i Bangkok. Norges Sjømatråd står i  Challenger Hall 2, stand no 15 (C2-15) i seksjonen «World of seafood»

Messedeltakelsen, seminaret og middagen er gratis for norske eksportører.

For mer info om messen les her.