Gå til innhold
Annonse
SeaNest skal gi rensefisk skjul og hvile, og gründerne bak produktet forteller om stor interesse fra næringen. Foto: Estro AS.
SeaNest skal gi rensefisk skjul og hvile, og gründerne bak produktet forteller om stor interesse fra næringen. Foto: Estro AS.

Estro AS har utviklet rensefiskhabitatet SeaNest og kan se tilbake på 2018 som et uforglemmelig år med vellykket testing i storskala. 2019 fikk en pangstart og ser svært lovende ut.

Annonse

SeaNest er spesielt designet for å gi rensefisken skjul og hvile og legger til rette for gode forhold for de små lusespiserne. For selskapet og gründerne Trond Marøy og Espen Øvreeide går det som det suser.

Marøy forteller til Kyst.no at de opplever stor interesse for skjulene og at 2019 starter riktig så bra.

- Vi begynner 2019 med en ordrereserve på 1,3 millioner og vi har enda ikke startet med aktivt salg, sier han fornøyd.

Les også: Nytt rognkjeksskjul skal gjøre produksjonen lettere

Espen Øvreeide og Trond Marøy er skaperne bak SeaNest, og forteller om økende interesse for rensefiskhabitatet. Klikk for større bilde. Foto: Estro AS.
Espen Øvreeide og Trond Marøy er skaperne bak SeaNest, og forteller om økende interesse for rensefiskhabitatet. Klikk for større bilde. Foto: Estro AS.

Jungeltelegrafen

Han påpeker at det alltid er hyggelig med en storordre og at flere av kundene som har vært med å teste produktet kommer tilbake med nye bestillinger.

- Det viser jo at produktet fungerer og at kunden er fornøyd. Vi har fokusert på å følge opp våre testkunder og så langt virker det som om vi har lykkes med det. I tillegg til at jungeltelegrafen begynner å virke med det resultat at også nye kunder tar kontakt for å bestille produktet.

For å kunne imøtekomme det voksende markedet, er Estro nå i gang med å ansette nye medarbeidere.

- Det er utrolig inspirerende å se at det en har møysommelig jobbet frem, nå begynner å gi resultater.

SeaNest ble i 2018 testet ut i fullskala hos syv av de største aktørene i markedet. Klikk for større bilde. Foto: Estro.
SeaNest ble i 2018 testet ut i fullskala hos syv av de største aktørene i markedet. Klikk for større bilde. Foto: Estro.

Nådde flere milepæler

Selskapet fikk i 2018 ut produktet i den skala som var planlagt, samtidig som de nådde flere viktige milepæler på svært kort tid.

Marøy sier de gjennomførte en vellykket emisjonsprosess med gode investorer på laget, samt et etablert styre og fikk godkjent patent i løpet av 2018.

Det ble i 2018 gjennomført en storskalatest med rundt 100 enheter i drift hos syv av de største aktørene i markedet.

- Mowi er fortsatt den største testkunden vår og her har vi også gjennomført «syretesten» ved anlegg med mellom 1,5 – 2,0 m/s i undervannstrøm.

Illustrasjon SeaNest: Rensefiskhabitatet er enkel å sette ut, praktisk å rengjøre og tåler røffe påkjenninger fra vær og vind. Klikk for større bilde. Kilde: Estro AS.
Illustrasjon SeaNest: Rensefiskhabitatet er enkel å sette ut, praktisk å rengjøre og tåler røffe påkjenninger fra vær og vind. Klikk for større bilde. Kilde: Estro AS.

Han forteller at skjulene ble justert og det ble implementert en ekstra sikkerhetsmuffe slik at systemet skal kunne håndtere de røffe påkjenningene det får ved ruskevær og sterk strøm. Sikkerhetsmuffen sier han er nå innført som standard på produktet.

- Gjennom testing har systemet bevist at det håndterer og holder på rensefisken også ved strømutsatte lokasjoner. Mowi har fulgt opp med nye bestillinger etter testingen, noe som helt klart er positivt med tanke på at det fungerer både for rensefisken og folkene som skal operere og håndtere systemet, sier Marøy.

Estro fikk med seg flere av de store og viktige kundene, og i tillegg har testingen resultert og sikret salg hos nye kunder.

Nye prosjekter på gang

2019 later til å bli en spennende år for Estro.

SeaNest til test ute i merdene. Tilbakemeldingene er klare, SeaNest virker faktisk for rensefisken. Klikk for større bilde. Foto: Estro.
SeaNest til test ute i merdene. Tilbakemeldingene er klare, SeaNest virker faktisk for rensefisken. Klikk for større bilde. Foto: Estro.

-  Vi har en visjon for 2019 hvor vi skal «Øke bærekraft, skape velferd og forenkle håndtering av Rognkjeks» , med mål om å være ledende innen utvikling av bærekraftige løsninger.

I tillegg opplyser Marøy at selskapet har et nytt produkt på gang. Det er basert på tilbakemeldingene fra næringen, sier han, og det er planlagt lansering av prototype for testing tidlig i første kvartal i 2019.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse