Gå til innhold
Annonse

Til Finland for å lokke investorer til lusetelling

Fra venstre: Flavie Gohin (CEO) og Emek Seyrek (FoU manager). Foto: Fishency Innovation.
Fra venstre: Flavie Gohin (CEO) og Emek Seyrek (FoU manager). Foto: Fishency Innovation.

Det kan vanke penger når selskapet Fishency setter kursen mot Finland for å presentere ny teknologi for lusestelling.

Annonse

Det står mye på spill for teknologiselskapet Fishency fremover i det de skal presentere teknologien sin for svært skjerpede ører. Selskapet har holdt på i høy fart i litt over ett år med automatisk lusetellings-teknologi. De har til nå laget en fullskala pilot og har drevet med produktutvikling siden februar.

- Vi håper å se Fishency Innovation sin teknologi over hele verden, og bidra til at oppdrettsnæringen øker inntektene, reduserer kostnad og risiko, samt at de reduserer deres miljøavtrykk, sier Flavie Gohin, administrerende direktør i selskapet til Kyst.no.

Se og bli sett

Selskapet går en spennende tid i møte i det de forbereder seg på å delta på Arctic15 i Helsinki. Arrangementet er en gyllen mulighet for nyoppstartede bedrifter til å møte viktige investorer og knytte verdifulle kontakter. På konferansen som starter opp i slutten av mai, vil det befinne seg over 300 ulike investorer som kan være gull verdt for den ferske bedriften å stifte kjennskap med.

-  Vi har møtt mange interesserte norske investorer de siste månedene og vi har mottatt lovende tilbakemeldinger fra dem. Vi er veldig klar for arrangementet i Helsinki, som er en flott mulighet til å møte flere investorer utenfor Norge, sier Gohin.

I godt selskap

Når arrangementet sparkes i gang i Finland, vil det være over 450 ulike oppstartsbedrifter som er på jakt etter en gylden signatur fra investorer. Gjengen i Fishency er trukket frem i en eksklusiv klubb som den eneste norske bedriften til å nå opp i Artic15 sin topp 30-liste over bedriftene som deltar.

De tretti utvalgte er i følge vertskapet alle relativt nye selskaper som de håper har potensialet til å bli den neste “Spotify”. Fishency har dermed et svært godt utgangspunkt før de pakker snippsekken og setter seg på flyet til Finland.

- Vi har oppnådd mye på kort tid. Denne muligheten vil ganske enkelt få enda mer fart på ting. Det er en stor anerkjennelse å bli valgt som den eneste bedriften som representerer Norge på programmet, og vi er klare til å gjøre det som trengs for å sikre finansieringspartnere i Helsinki, sier hun.

En av de tretti utvalgte er garantert å få finansiering til prosjektet sitt fra investorene som er tilstede, og det knyttes derfor stor spenning til om Fishency kan nå helt til topps i det den gjeve konkurransen går av stabelen 30 mai.

Les også:
Annonse