Bård Meek-Hansen oppsummerer 2018 for selskapet og veien videre. Foto: Therese Soltveit/Kyst.no.

- Vår vekst og utvikling er takket være oppdrettsnæringen

Juleintervju: Bård Meek-Hansen sier at han poengterer alltid til politikere og andre at Grovfjord Mek. Verksted sin vekst og utvikling er ene og alene takket være havbruksnæringen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Daglig leder Bård Meek-Hansen og selskapet ble nylig tildelt næringsprisen for Troms 2018, og mye har skjedd ved verftet i år. 

Meek-Hansen sier til Kyst.no at overleveringen av GMV Zero til Trollvika Drift har vært en viktig milepæl for dem.

- Båten har nå vært i drift i over et halvt år, og alt fungerer som planlagt. Kunden er svært fornøyd med båten, som altså fjerner utslipp av klimagasser og bidrar til et støy- og eksosfritt arbeidsmiljø for de som jobber på dekk. I tillegg sparer du 3-400.000 pr år i driftsutgifter pluss at vedlikeholdet er lik null. GMV Zero er et skikkelig kinderegg, fastslår han. 

Den elektriske båten Astrid Helene har fått navn etter mor til daglig leder Bård Meek-Hansen. Foto: Grovfjord Mek. Verksted.

Les også: Grovfjord håper å lande flere kontrakter på EL-båt

Hinderet for vekst er blitt mindre

Lakselusen mener han er næringens største utfordring, og den stopper en ønsket vekst og utvikling av næringen.

- Nå har det skjedd mye positivt med tanke på ikke-medikamentell behandling i 2018, og jeg mener dette vil fortsette. Hinderet for vekst blir mindre og mindre, påpeker Meek-Hansen. 

Han understreker at han er mer bekymret for hva politikerne i Norge kan finne på, både på lokalt og nasjonalt plan til neste år.

- Tromsø kommunes beslutning om å bare tillate oppdrett på land og lokalpolitikeres vegring mot å gi tillatelse til flere lokaliteter er eksempler på en kunnskapsløshet som hindrer bærekraftig vekst og utvikling. 

Les også: Vil ikke ha flere åpne oppdretts-tillatelser i Tromsø kommune

- Takket være oppdrettsnæringen

Meek-Hansen synes havbruksnæringen gjør veldig mye bra, og etter hans mening er de fleste positive til næringen.

- Men enkelt personer som er urokkelige i sin negative oppfatning av næringen ødelegger mye med diverse negative artikler i media. Etter min mening burde vi som leverandører vært mer aktiv i media, og fått frem hvor viktig næringen har blitt for Norge og da spesielt vi som bor langs kysten. Jeg poengterer alltid til politikere og andre at vår vekst og utvikling er ene og alene takket være oppdrettsnæringen, sier han. 

- Hvilke positive hendelser/tiltak mener du har påvirket året som har gått?  

- Det er vanskelig å trekke frem en enkelt hendelse/tiltak, men skal jeg nevne noe må jeg trekke frem Grønn Skipsfart og de støtteordningene som er etablert for å utvikle klimavennlige løsninger, sier Grovfjord-sjefen. 

Fem kjappe:

  1. Vil det bli eksportert mer laksevolum neste år? Ja
  2. Er PD langt mer kontrollert neste år pga ny vaksine? Ja
  3. Tror du det vil lyse rødt "trafikklys" ved noen områder til neste år? som fører til at de må redusere MTB? Nei
  4. Er Harald Nesvik fiskeriminister ut neste år? Ja
  5. Gjennomsnittlig laksepris for 2018 er cirka 59 kr/kg. Hva blir gj.snittsprisen for 2019 ? 61 kr/kg

Mer klimavennlig, mindre utslipp 

Grovfjord-sjefen mener næringen skal ha mer fokus på å redusere utslippene av klimagasser.

- Dette er vår tids største utfordring, og det gjøres lite og ingenting for å bidra til målene som er satt i Paris-avtalen. Her bør politikerne ta grep. Gulrøttene er gitt, nå må pisken frem i form av restriksjoner av typen «alle lokalitetsbåter som bygges etter 2020 skal ha null klimagassutslipp».

Spesiell teknologi på båtene som Grovfjord leverer til oppdretterne som de er mer opptatte av nå enn før sier han er mer fokus på sikker lasthåndtering, støy og HMS.

- Ellers blir båtene generelt mer teknisk avanserte, pluss at det legges vekt på mannskapsbekvemmeligheter, opplyser han til Kyst.no.

Ønsker å se på robotisering 

Grovfjord-sjefen ambisjoner for 2019 er å forbedre selskapet ytterligere på effektiv produktutvikling, og påpeker det vil si å kunne skreddersy produktene til kunde og fortsatt kunne tilby båtene til en konkurransedyktig pris.

- Digitalisering vil være et element i dette.  I tillegg har vi ambisjoner om å selge flere null-utslipps båter. I tillegg ønsker vi å se på robotisering, sier han.

- Dersom du skulle fått et juleønske innvilget overfor havbruksnæringen, hva ville det vært? 

- Da ville jeg ønsket 10 % vekst, men dette fordrer jo samtidig at lakselus utfordringen var løst, avslutter han.

Les også: Skipsrevyen.no sin båtomtale av fartøyet GMV Zero: Astrid Helene.

Les alle juleintervjuene her.