Folden Akva driver med maritime servicetjenester i Nordland, og har vært til god hjelp under installasjonen av lusefellene hos Ellingsen Seafood. Foto: Ole Andreas Drønen

Vil fange lusen før den setter seg på fisken

En ny lusefelle utviklet av gründerselskapet Blue Lice har som mål å ta knekken på lusen på et tidlig stadium. Nå installeres de innovative fellene på to Ellingsen Seafood-lokaliteter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Etter at søringkarantenen ble opphevet i nord, tok undertegnede i Norsk Fiskeoppdrett turen til Lofoten for å bli med Blue Lice-gründerne ut i felt og overvære installasjonen av selskapets egenproduserte lusefeller på Ellingsen Seafood-lokaliteten Skarvhausen.

Lokalitet Skarvhausen ligger i Ofotfjorden, og er en av to lokaliteter som fellene skal
testes på.

Idèen bak lusefellene er å fange lakselus i larvestadiet før den setter seg på laksen, noe som vil føre til færre påslag og et redusert behov for behandling. Blue Lice mener at ved å utnytte lakselusens naturlige instinkt forebygger de lakselus uten å påvirke fisken eller økosystemet.

Blue Lice bruker en kombinasjon av lys med et spesielt spekter og et luktmolekyl som etterligner lukten av lakseslim for å lokke til seg lusen. Fellene plasseres utenfor merden, og er derfor ikke til bry for fisken når den svømmer rundt. Når lusen svømmer mot lyset, blir den sugd inn i fellen og ender opp i en svart boks som er koblet til fellen.

Et velfungerende konsept

Karoline Sjødal Olsen, daglig leder i Blue Lice, og Steffen Jakobsen, forretningsutvikler i selskapet, har fine dager på jobb på lokalitet Skarvhausen. Vi blir med dem ut i båt under installasjonen av lusefellen.

Karoline Sjødal Olsen, daglig leder i Blue Lice, sammen med Roy Elvebekk, driftsleder på lokaliteten og Steffen Jakobsen, forretningsutvikler i Blue Lice. Foto: Ole Andreas Drønen

- Nå skal fellene installeres og testes på denne lokaliteten, i tillegg til Soløya-lokaliteten til Ellingsen Seafood, forteller de til Norsk Fiskeoppdrett.

Jakobsen sier at det er et stort prosjekt de nå holder på med på lokalitetene. Prisen for å installere slike feller vil han ikke ut med, men innrømmer at det koster å utvikle noe helt nytt.

- Men fordelen med vårt system er at når vi har strømlinjeformet verdikjeden har vi et enkelt produkt som gir mer verdi enn det koster.

Olsen forteller at de har en innovasjonskontrakt med Innovasjon Norge og Ellingsen Seafood, slik at de er med på å medfinansiere prosjektet, i tillegg til at Blue Lice har egne investorer som støtter prosjektet.

Gründerbedriften har tidligere kjørt tester der målet har vært å se at de faktisk klarer å tiltrekke seg og fange lakselus.

Folden Akva hadde et godt samarbeid med Blue Lice da Norsk Fiskeoppdrett var med ut i felt. Foto: Ole Andreas Drønen

- Det var mest for å bekrefte at selve konseptet funker i felt, og se at det ikke bare er på lab at det funker som bare det. Det er først nå vi har lyst til å skalere det opp og egentlig ta i bruk alle de tingene vi har lært fra de tidligere testene, som har vært litt i mindre skala. Vi håper jo å kunne bidra med å holde lusenivåene lenger nede enn hva det er i dag, forteller Olsen.

Jakobsen sier det ikke er noen som helst tvil om at lusen trekkes mot det lyset de setter ut på lokalitetene.

- Når vi har det på lab så går alle lusene inn i lyset. Hvis vi har 100 lus, så går alle hundre inn i lyset. Så lusen vil gå mot lyset, men det er derfor vi har denne testen nå for å se hvordan vi best kan ta lusen ute i felt. Metoden funker 100 % på lab, men nå handler det om hvordan vi skal overføre resultatene fra lab til sjø og gjøre systemet mest effektiv og ikke minst brukervennlig for oppdretterne. Det er veldig viktig.

Les hele saken her i siste utgave av Norsk Fiskeoppdrett (Gratis).