Karoline Sjødal Olsen fra Blue Lice. Foto: Linn Therese Skår Hosteland.

Blue Lice med ny nominering for luseidé

Blue Lice sin idé, bestående av teknologi som skal fange lakselusen før den når laksen i havbruk, har på ny gjort de til gründerfinalister.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Gjennom gründerjulepresangen har det kommet inn 40 søknader. Nå har juryen plukket ut fem finalister. Kyst.no har fått innsikt i hvem disse er, og vil denne uken se litt nærmere på idéene og hva som rører seg i havbrukets gründerverden. Blue Lice er tredje selskap på listen.

Det nyopprettede selskapet fikk mye oppmerksomhet i 2017, på tross av at de fire på teamet møttes for første gang samme år. Nå, nesten ett år etter X2-labs akseleratoren i Stavanger, har idéen om teknologi som skal fange lusa før den når laksen, gjort de til finalister i nok en konkurranse.

Teamet har også lyktes i gründerkonkurranser tidligere, da de vant to millioner norske kroner i Petter Stordalens Strawberry Million i høst.

Karoline Sjødal Olsen (25) som er daglig leder i selskapet, forteller til Kyst.no at de setter veldig stor pris på å bli valgt ut som finalekandidat.

- Gründerjulepresangen inneholder mange viktige komponenter som vi kommer til å måtte satse mer på nå fremover, sier hun.

Olsen legger til at det er mye som skal settes på plass ved oppstarten av en ny bedrift, hvor hun mener de gjennom konkurransen kan få verdifull hjelp fra andre aktører.

Vinneren av årets konkurranse får blant annet tilbud om strategisk rådgivning, visualisering av produktet og animert film, oppgradering av grafisk profil, juridisk rådgivning, opplæring i gründermetodikk ved Justin Ferrell (Stanford University)​, patentrådgivning, mulighet for å presentere sitt produkt/konsept på NASF konferansen i mars 2018 + adgangskort til hele konferansen, og rådgivning i presentasjonsteknikk.

- Det gjelder å ikke gi opp

Før jul var Blue Lice ute på anlegget til Bremnes Seashore for gjennomføring av fullskala pilottest. Olsen har bekreftet at alle testene gikk som planlagt, og at de nå venter på å få tilbake resultater fra analysene.

Karoline Sjødal Olsen under pilottesting av Blue Lice-teknologien. Foto: Blue Lice.

Men for å lykkes som gründer, mener Olsen noe av det viktigste er pågangsmot, og det å ha full tro på eget konsept. Det gjelder å ikke gi opp, og samtidig være åpen for de du møter underveis og lytte til råd fra andre.

- Man vet aldri når du møter på noen som har tips og råd til å hjelpe deg til neste steg. Det gjelder å ikke være sjenert og tørre å spørre, sier Olsen avslutningsvis.

Vinneren av gründerjulepresangen kåres neste uke.

Les mer om de andre finalistene her: