
Bømlo Skipsservice inngår samarbeid med SHM
Bømlo Skipsservice har signert en samarbeidsavtale med SHM Maritime, som er en leverandør av dekksutstyr til servicefartøy i oppdrettsnæringen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Samarbeidsavtalen mellom Bømlo Skipsservice og SHM Maritime ble signert i første kvartal og gjør at partene kan tilby en bredere service- og reparasjonstjeneste til norske havbrukskunder, heter det i en pressemelding.
- Ved å inngå et formelt samarbeide med SHM, styrker og kvalitetssikrer vi vårt tjenestetilbud til oppdrettsfartøy og fiskefartøy. Dette betyr at vi øker vår kompetanse og kan tilby raskere respons ved behov for service og reparasjoner på SHM sine produkter og systemer. I praksis vil det si at enda flere servicefartøyer kan få utført komplette reparasjoner eller ombygginger ved verftet vårt på Bømlo, forteller daglig leder Sveinung Vestbø i Bømlo Skipsservice.
Bømlo Skipsservice på Langevåg er en totalleverandør av teknologi, ingeniørarbeid og prosjektgjennomføring for ombygging, reparasjon eller service på fartøyer i segment som fiskeri, havbruk, arbeidsbåter, offshorefartøy, ferjer, hurtigbåter og slepebåter.

- Vår strategi er å være en totalleverandør til nærskipsfarten, fra vår sentrale beliggenhet i skipsleia mellom Bergen og Stavanger, forklarer Vestbø.
SHM Maritime tilbyr en portefølje av utstyr til dekk, bro og maskinrom til servicefartøy, med mer enn 100 fartøy fra norsk og internasjonal oppdrettsnæring på referanselisten. Det meste av utstyret leveres med elektrisk motordrift som er veldig aktuelt for hybrid- og batterifartøy. SHM installerer i disse dager sin første egendesignede oppdrettskran i en servicekatamaran i Norge.
SHM er et selskap med 18 ingeniører og teknikere og flere sakkyndige godkjent av Sjøfartsdirektoratet (A-1/A, B-1/B). SHM er en totalleverandør for både rederi og verft og tar ansvar for hele leveranser, samt prosjektering av hydraulikk- og elektrosystem, slik at verftet kun har én leverandør og forholde seg til.
- Dette ser vi er en fordel for både oss som leverandør, og for verftet, som får en enklere hverdag med mindre koordinasjon og oppfølging. Men det aller viktigste er at vår kombinerte kunnskap skaper merverdi for kundene, da vi sammen kan tilby de beste service- og reparasjonstjenestene basert på kunnskap og erfaring med forskrifter, regelverk og standarder, sier Hans Erik Eidem i SHM.