Den norske laksen fra Bømlo er rettet mot restaurantmarkedet, og er blitt et etterspurt produkt i Frankrike. Foto: Bremnes Seashore.

Norsk laks sentral i Bocuse d’Or

Laks fra Bremnes Seashore er sentral under årets Bocuse d’Or i Lyon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hovedeier i Bremnes Seashore, Olav Svendsen sier de har kommet inn på et eksklusivt kundesegment.

- De er trofaste og kommer tilbake igjen og igjen fordi kundene vil ha produktet. Det er nesten bare filet og da snakker vi om fisk som er filetert på Bømlo, så verdiskapningen skjer her hos oss i Norge, sier Svendsen.

Bremnes Seashore sier han er mest kjent for Salma-laksen, men har høy produksjon og dermed blir ikke alt Salma. For Bremnes var det naturlig å satse på en spesiell merkevare mot restaurantmarkedet, Bömlo-laks, som er litt mindre foredlet enn Salma.

1000 tonn til Frankrike

I 2017 gikk nesten 1000 tonn Bömlo-laks til Frankrike. De siste fem årene har Bremnes jobbet med Saveurs de Norvège (SdN) med å få franske kokker til å teste ut Bömlo-laks, og fortalt om oppdrettsfilosofien til Bremnes Seashore.

- Nå merker vi at flere franske kokker etterspør laksen fra Bømlo og faktisk bruker navnet ”Saumon Bömlo” (Bömlo-laks) på menyen, og da tror jeg vi har gjort noe riktig, sier Svendsen.

Han gleder seg til Sirhamessen under Bocuse d’Or. Da skal han fortelle denne suksesshistorien til flere kokker og matelskere.

- Sammen med vår samarbeidspartner Saveurs de Norvège (Smaker av Norge) har vi en norsk stand på Sirhamessen. Der skal vi vise oss frem og ha møter med viktige franske kunder. Det ser vi frem til, sier utviklingssjef Simon Nesse Økland fra Bremnes Seashore.

Om Bremnes Seashore:

  • Har etablert SALMA som Norges første merkevare for fersk fisk.
  • Har oppdrettsanlegg i Hardanger, Sunnhordland og Rogaland, fordelt på 23 lokaliteter i 9 ulike kommuner, og har tre anlegg for produksjon av settefisk.
  • Hovedkontoret er i Øklandsvågen i Bømlo kommune, der også teknisk avdeling og et topp moderne pakkeri og foredlingsanlegg ligger.
  • Selskapet har over 400 ansatte og leverer i snitt 160 tonn lakseprodukt per dag.

Om Saveurs de Norvège (SdN):

  • Markedsføringsselskap med spisskompetanse på norske og franske matspesialiteter.
  • Kompetanse om markedsposisjonering i begge land. 
  • 40 års erfaring i det franske markedet og personlig nettverk inn mot fransk distribusjon, restauranter og dagligvare. Tilsvarende for Sveits, Belgia, Luxembourg og Tyskland med innsikt i kultur, språk og markedskompetanse som dekker disse områdene.
  • Selger premiumprodukter fra Norge i tett samarbeid med lokale og nasjonale distributører.
  • Leverer markedsundersøkelser, bygger relasjoner mot proffmarked og dagligvare og organiserer salgsaktiviteter.