Jonas Bergman har tatt produkter ut i markedet før. Nå skal han gjøre det for Salmax. – Jeg er glad for at Jonas nå skal lede salgs- og markedsarbeidet vårt, sier daglig leder Jakob Mo i Salmax Group.

Ny salgs- og markedsdirektør i Salmax

Jonas Bergman har tidligere tatt produkter ut i markedet. Nå skal han gjøre det igjen for Salmax.

Publisert

I mer enn 20 år har 45-åringen jobbet tett på den norske laksenæringen. Den tidligere yrkesdykkeren har fartstid fra ledende akvaservicerederi og flere teknologi- og tjenesteleverandører til havbruksnæringen. Til stillingen som salgs- og markedsdirektør i service- og fiskehelseselskapet Salmax, kommer Jonas Bergman fra tilsvarende jobb i WellFish Tech. 

– I ti år har jeg jobbet med ledelse, salg og marked innen servicerederi, fiskehelse og klinisk biokjemi. Med eget servicerederi i kombinasjon med veterinærtjenester og analysetjenester, er Salmax perfect match til min kunnskap og yrkeserfaring og gir meg mulighet til igjen å komme meg ut på sjøen hvor verdiskapingen faktisk skjer, sier Bergman.

Jonas Bergman (til venstre) i samtale med daglig leder Jakob Mo på Salmax’ hovedkontor på Kolvereid, hvor nye banebrytende verktøy for laksenæringen nå utvikles.

Forutsi sykdom

Den nye salgs- og markedssjefen hadde denne uken sin første arbeidsdag på Salmax’ hovedkontor på Kolvereid. Her ligger også forsknings- og analysesenteret som nå utvikler metodikken bak verktøy for oppdrettere. Verktøyene Salmo Predict og Salmo surveillance er allerede varemerkebeskyttet. 

– Ambisjonen er å lansere verktøy som kan overvåke og forutsi sykdom og velferdsutfordringer hos laks i løpet av 2025. Vi trengte noen som kan kommersialisere og introdusere nye produkter i markedet. Det har Jonas lykkes med tidligere, og er glad for at han velger å komme til oss, sier daglig leder Jakob Mo i Salmax Group. 

Ta riktige valg

Jonas Bergman har stor tro på at Salmax’ kunnskapsbaserte varemerker vil bidra til bedre fiskevelferd og mer bærekraftig vekst i havbruksnæringen. 

– Vi skal gjøre oppdrettere i stand til å ta riktige valg for fisken sin, på et tidlig nok tidspunkt til at tiltak virker og har effekt. Men før vi lanserer de helt nye og banebrytende produktene, kan det hende at vi ruller ut andre ting, smiler han lurt.

Salgs- og markedsdirektøren lover allerede at Salmax skal komme nærmere, og oftere. 

– Vi skal økte vårt digitale nærvær og være til stede der ting skjer, både på messer og konferanser, sier svensken.