Fredrik Witte, administrerende direktør i Cargill Aqua Nutrition Nordsjøen sier Marineholmen er kraftsenteret i verdens marine hovedstad Bergen, og sier selskapet er glad for å være på plass i nye lokaler. Foto: Therese Soltveit/Kyst.no.

Cargill har økt sine markedsandeler i 2018

Cargill Norge har hatt en positiv utvikling i 2018, og fôrselskapet har hatt en god vekst på tross av et stadig tøffere marked. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er velkjent at fôrmarkedet er preget av tøff konkurranse både fra de tradisjonelle fôrleverandørene og fra Marine Harvest sin egen fôrsatsing. 

Administrerende direktør i Cargill Aqua Nutrition Nordsjøen, Fredrik Witte oppummerer 2018 som et godt år for bedriften og at de har klart å øke sine markedsandeler.

- Veksten vi har opplevd i 2018 kom på tross av vanskelige markedsforhold, sier han til Kyst.no. 

Biologiske utfordringer som oppdretterne opplever, forteller han resulterer i at totalmarkedet ikke vokser, på tross av tildeling av nye tillatelser og mer MTB på mange av de eksisterende.

- Vi forventer en fortsatt flat utvikling i markedet i 2019. Vårt fokus er å betjene våre kunder på best mulig vis også i 2019, forteller direktøren. 

- I løpet av tre måneder har vi solgt nærmere 20 000 tonn med et nytt spesialfôr som skal gi bedre sårtilheling, opplyser direktør Fredrik Witte. Foto: EWOS/Cargill.

- Bedre sårheling

Selskapet har i løpet av tre måneder solgt nærmere 20 000 tonn med et nytt spesialfôr som skal gi bedre sårtilheling.

- Det er fantastiske salgstall så kort tid etter lanseringen og et tegn på at oppdretterne er ansvarlige og investerer i fiskehelse.

Witte viser til forsøk de har gjort som konkluderer med at sårhelingen går opptil 40 prosent raskere med et slikt spesialfôr.

Sår på fisken er et økende problem i havbruksnæringen, som blant annet fører til et redusert immunforsvar for fisken.

- Noe av det mest gledelige i 2018 har vært å se våre kunder ta i bruk slike fôrløsninger, sier fôrdirektøren og trekker frem at det ligger to år med forskning og utvikling bak en slik lansering.

Nye lokaler

Den norske Cargill avdelingen har flyttet inn i nye, flotte kontorlokaler i Lanternen på Marineholmen 17. desember, og Witte sier de er veldig glade for å være på plass i et pulserende miljø med en god miks av kunder, partnere, forskningsmiljø og studenter. 

- Ved å være plassert her, ønsker vi å bidra til å styrke den marine klyngen som skal binde næringsliv, forvaltning, forskning og utdanningsinstitusjoner enda sterkere sammen. Forskning og utvikling er bærebjelker hos oss og vi trives med å være fysisk nærmere det vitenskapelige miljøet og studentene på Marineholmen, forteller han.