Daglig leder i Midt-Norsk Havbruk, Frank Øren, har høye forventninger til fartøyet som med sin robuste utforming tilfredsstiller kravene til både sikkerhet, miljø og fiskehelse. Foto: Steinar Johansen.

«Hermann JR.» er døpt

Nybåten «Hermann JR.»  er konstruert med stor slepekraft for å takle større dimensjoner i neste generasjons havbruk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Da Midt-Norsk Havbruk (MNH) skulle anskaffe et nytt servicefartøy, fikk mannskapet frie tøyler til å utforme drømmebåten. Dette har resultert i en svært moderne og rikt utstyrt oppdrettskatamaran som umiddelbart settes i tjeneste ved merdkanten – rett og slett en «Rolls Royce», melder selskapet i en pressemelding. 

Anna Ceselia Brustad Moe fra NHO Trøndelag fikk æren av å døpe HERMANN JR. med øsekar og champagne. Foto: Steinar Johansen.

– Vi setter stor pris på oppgaven vi fikk med å utforme båten akkurat slik vi ønsker. Det er et tydelig signal om at vi blir lyttet til og en annerkjennelse av vår kompetanse. Vi som er på sjøen kjenner forholdene og kan utforme sjødyktige fartøy tilpasset dagens utfordringer, forteller styrmann Kåre Olav Moen.

Dåpsfest på Midt-Norsk-brygga
Fredag ble HERMANN JR. døpt under en storslagen dåpsfest. Båten er oppkalt etter Hermann Dolmen som har lang fartstid i havbruksselskapet på Namdalskysten. Rundt personer hadde møtt opp for å overvære seremonien. Anna Ceselie Brustad Moe fra NHO Trøndelag var gudmor for fartøyet. MNH har en sterk miljøprofil og er svært bevisst på å unngå marin forsøpling. Så i stedet for å smelle champagneflasken mot båtsiden, døpte den ferske gudmoren HERMANN JR. med å helle bobler over fra et øsekar.

– Dere kaller båten for en «Rolls Royce», men dette er også et arbeidsjern av en ytternamdaling, sa Brustad Moe fra podiet.

Mannskapet om bord HERMANN JR. er svært fornøyd med det ferdige resultatet. Foto: Steinar Johansen.

Et minimum av leverandører

Helnorske HERMANN JR. er tegnet av Marin Design på Kolvereid og bygget hos Vard i Aukra kommune. Fartøyet måler 20 meter i lengde og 12 meter i bredde. Dette gir et romslig dekk, med god plass til dekksutstyr. Deriblant: haikjeft (kjettinglås), tauglås, skiveholder, 4 stk. capstaner, hydraulisk utskyvbare rekkepinner for låsing av tau, samt hydraulisk nedsenkbar toppmast. Oppdragsgiveren har bevisst holdt seg til et minimum av leverandører. Derfor er alt av dekksutstyr og hydraulikk levert fra SHM, mens Elmarin er eneste leverandør av elektronikken. Fartøyet leveres med en kraftig kranpakke med 2 Effer-kraner med løftekapasitet på 125 tonnmeter, samt en Effer-kran med løftekapasitet på 22 tonnmeter. Båten er også utstyrt med en kraftig vinsj på 40 tonn trekk.

Båten har dieselelektrisk fremdrift og kommer opp i en marsjfart på 9 knop. HERMANN JR. er utstyrt med sidepropeller for best mulig manøvrering i røffe farvann på Namdalskysten.

– Dette er en etterlengtet båt. Med nyvinninger som Aquatraz trengs robuste fartøy med stor slepekraft som takler større dimensjoner. Vi har også et stort område med mange lokaliteter vi skal dekke – fra Humulen ved Nordlandsgrensen til Kyrøyan ytterst på Folla, sier Moen.