Frakter mer fisk med nytt patent
Fjordservice har fått patent på en fleretasjes fraktmetode som øker kapasiteten på fisketransport med opptil 60 prosent.
Fjordservice Flekkefjord AS har de siste årene jobbet målrettet med å utvikle en ny måte å transportere levende fisk på. Resultatet er nå formelt godkjent, og løsningen er allerede installert og i bruk på bilene.
– Det er selve gjennomføringsmåten for å frakte fisk i flere etasjer som er patentert – ikke tankkonstruksjonen i seg selv, opplyser daglig leder Johan Magne Lindhom til Kyst.no.
Det spesielle systemet gjør at fisken bruker hele vannvolumet i tankene.
– Med denne løsningen åpner man opp for en biomasseøkning på 30–50 prosent – og opp mot 50–60 prosent for kveite, sier Lindhom.
Økt kapasitet og bedre vannkvalitet
I løsningen er hver tank delt i etasjer som kan tas inn og ut etter behov. Ifølge selskapet gjør dette at fisken fordeler seg jevnere i vannvolumet, og gir særlig bunnfisk som kveite et større tilgjengelig areal.
Hele vannvolumet sirkuleres åtte ganger per time, uavhengig av om bilen står stille eller i bevegelse. Avgassing og oksygenering er oppgradert, noe som ifølge Fjordservice bidrar til stabil vannkvalitet gjennom hele transporten.
Lindhom sier at de har fått gode tilbakemeldinger på både biomasseøkning og kvalitet etter levering.
Omfattende ombygginger og dokumentasjon
Ombyggingene transportselskapet har gjort har vært omfattende, og ifølge Lindhom har det kostet flere millioner. Løsningen er testet i kommersiell drift i over ett år.
– Vi har fått svært gode data på både vannkvalitet og biomasseøkning. Etter vår vurdering er dette den største utviklingen som har skjedd i bransjen de siste 15 årene. Det gir både potensielle kostnadsbesparelser, lavere klimaavtrykk og forbedret fiskehelse og dyrevelferd, hevder Lindhom.
Biler stasjonert i Molde og Flekkefjord
Fjordservice har fem biler i drift og får levert sin sjette i mars. Bilene er stasjonert i Molde og Flekkefjord, og selskapet tar oppdrag over hele landet.
Alle bilene er bygget om slik at de kan losses med én avtapping på bil og én på henger. Lindhom påpeker samtidig at muligheten for separat tapping per tank er beholdt når kunder sender fisk i ulike størrelser som skal fordeles til forskjellige kar.
Bilene er i tillegg isolert og utstyrt med 600 kW varmekolber for å sikre stabil temperatur også i svært kaldt vær. Hele anlegget kan drives på ekstern strøm ved lasting og lossing.
Brukt i ordinær drift
Den nye løsningen har skapt økt interesse fra både lakse-, ørret- og kveiteprodusenter, forteller Lindhom, som understreker at selskapet nå har over ett års erfaring med løsningen i daglig bruk.
– Vi er trygge på systemet basert på de dataene og tilbakemeldingene vi har fått, sier han.