NTS sitt oppkjøp av MNH har medført en dobling av omsetning i fjerdekvartal for i selskapet. Foto: Steinar Johansen

NTS øker etter kjøp av Midt-Norsk

NTS ASA mer en doblet omsetningen i fjerdekvartal i 2017 sammenlignet med samme kvartal året før. Forklaringen er oppkjøpet av Midt-Norsk Havbruk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Driftsinntektene i kvartalet endte på kr 349,8 mill. (kr 161,0 mill.). Periodens EBITDA (før virkelig verdijustering biomasse) ble på kr 118,8 mill. (kr 51,7 mill.), mens driftsresultatet ble kr 37,5 mill. (kr 32,9 mill.). 

- Økningen i EBITDA på kr 67,0 mill. i 4. kvartal skyldes i hovedsak godt resultat i Midt-Norsk Havbruk AS (MNH), men også at Norsk Fisketransport AS har en god utvikling, skriver selskapet. 

MNH har i fjerde kvartal slaktet 4 038 tonn sløyd laks. 

Gjennomsnittlig EBIT pr. kg var kr 14,44 i perioden. 

Kjøp og salg

I oktober i fjor inngikk NTS avtale med MNH Holding AS om kjøp av 23 144 282 aksjer i det islandske oppdrettsselskapet Fiskeldi Austfjarda hf. Det tilsvarer ca. 45,18% av aksjene i selskapet. NTS heleide datterselskap Midt-Norsk Havbruk eier fra før ca. 16,88% av aksjene i selskapet. Overdragelsen forventes gjennomført i Q1 2018. 

- Prisen avhenger av tildelt konsesjonsvolum på Island og øker lineært til tildelt konsesjonsvolm til selskapet. Pr. inngåelse av avtale er vilkårene for en pris på kr 73,5 mill. for aksjene oppfylt. Dersom selskapet oppnår et økt tildelt konsesjonsvolum i løpet av en periode på 10 år, fra gjennomføringsdato, vil den samlede kjøpesummen stegvis kunne øke til maksimalt kr 294,0 mill. ved 24.000 tonn eller høyere.

I oktober i fjor ble også fraktefartøyet M/V Nordkinn kjøpt. Fartøyet eies av det heleide datterselskapet NTS Shipping Færøyene Spf og inngår i virksomhetsområdet sjøtransport. 

I november meldte selskapet at det er inngått avtale med Akvaprins AS om salg av brønnbåten «Viktoria Lady». Avtalt kjøpesum er kr 115,0 mill. og gir en resultateffekt på ca. kr 40,0 mill. Transaksjonen forventes gjennomført i løpet av mars 2018

Økningen i driftsinntekter og resultatene skyldes i hovedsak oppkjøpet av Midt-Norsk Havbruk AS, men også at Norsk Fisketransport AS har hatt en god resultatutvikling. 
Konsernets samlede driftsinntekter hittil i år utgjør kr 1 215,1 mill. (kr 539,2 mill.) EBITDA (før virkelig verdijustering biomasse) hittil i år utgjør kr 471,7 mill. (kr 190,6 mill.) Konsernets driftsresultat i år utgjør kr 284,8 mill. (kr 119,2 mill.) 

Organisasjonskart over NTS.

Flere tillatelser

Konsernets virksomhetsområder påvirkes av sesongmessige svingninger, og svingningene er i stor grad sammenfallende. 1. halvår har normalt lavere aktivitet sammenlignet med 2. halvår. 
Det ble i 4. kvartal slaktet 4 038 tonn sløyd fisk. All fisk som er slaktet i Q4 stammer fra smolt som ble utsatt vår og høst 2016. 

- Det ble oppnådd en gjennomsnittlig EBIT på kr 14,44 pr. kg. Dette er en nedgang fra forrige kvartal på grunn av sviktende priser. Deler av slaktevolumet er bundet til fast pris. Kontraktsdekningen av dette i virksomhetsområdet er på omtrent 3 % av slaktet fisk og avtalen gikk ut ved årsskiftet. 

MNH fikk i april i fjor tildelt fire utviklingstillatelser, Aquatraz-konseptet. Det var søkt om åtte tillatelser, men kun fire ble tildelt.

- Vedtaket er påklaget for å få økt med ytterligere to tillatelser. Det forventes at det settes ut smolt første gang på de nye tillatelsene våren 2018 og at de blir fullt utnyttet fra høsten 2018. Forventet investering er på kr 250 mill.

MNH fikk i mai innvilget utvidet tillatelse av smoltproduksjon på land i det heleide datterselskapet Osan Settefiskanlegg. De er tildelt utvidet produksjon fra 0,3 mill. smolt til 6,5 mill. stk. pr. år.

Produksjonsøkningen medfører at dagens anlegg er vedtatt revet og nytt anlegg til omkring kr 200 mill. bygges. Dette arbeidet er påbegynt og det forventes at anlegget skal stå ferdig våren/sommeren 2019. 

Bedre for “Brønnbåt”

Virksomhetsområdet brønnbåt oppnådde en omsetning på kr 122,7 mill. i kvartalet (kr 108,6 mill.), og resultat før skatt på kr 36,4 mill. (kr 24,3 mill.). 

Resultatforbedringen i år skyldes bedre drift og et nytt skip i flåten. Selskapets 10. fartøy, som ble kontrahert i januar 2016 ble i mai 2017 overlevert Cermaq Norway på femårig time charter. 

Fartøyet MS Steigen er søsterskip til MS Havtrans og MS Namsos som alle har sirkulære lastetanker på 3200 m³. Byggingen ble gjort av Havyard Group og fartøy opererer i Nordland. 

Økt oppdragsmengde i “Servicebåt” 

I virksomhetsområdet servicebåt er aktiviteten hovedsakelig servicetjenester til havbruksnæringen. Virksomhetsområdet oppnådde en omsetning på kr 32,1 mill. i kvartalet (kr 25,2 mill.). Omsetningsframgangen i kvartal skyldes at selskapene har hatt større oppdragsmengde enn samme periode i fjor. 

KB Dykk AS opererte pr. utgangen av fjerde kvartal en flåte på ni servicefartøyer som i hovedsak opererer i Midt- og Nord-Norge.