Seniorforsker Geir Sogn-Grundvåg er prosjektleder i det fireårige prosjektet Qualidiff, som har resultert i en rekke vitenskapelige publikasjoner.
Foto: Audun Iversen / Nofima
Stor etterspørsel gir lite variasjon i lakseprodukter
Høye laksepriser gjør at folk er mindre villige til å betale ekstra for nye bærekraftige produkter. Omfattende studier i viktige laksemarkeder viser likevel at miljømerker og ulike kvalitetsegenskaper er ønsket av forbrukerne.
Det aller meste av laksen som eksporteres fra Norge, selges som hel sløyd laks. De siste fire årene har markedsforskere undersøkt hvilke muligheter norske lakseprodusenter har til å selge et større utvalg produkter av laksen.
I flere studier har forskerne intervjuet lakseprodusenter, kjøpere og forbrukere om deres preferanser for lakseprodukter. De har kartlagt eksisterende lakseprodukter og priser, og undersøkt ulike merkeordninger og kvalitetsegenskaper i ulike markeder. Lite tyder på at utvalget produkter kommer til å endre seg stort med det første.
- Når kundene ønsker mer av den laksen som produseres, og prisen er høy, er det liten motivasjon hos produsentene til å investere i utvikling av nye produkter, forteller seniorforsker Geir Sogn-Grundvåg til Kyst.no.