Elever på besøk hos Oslands nye settefiskanlegg på Sørebø. Foto: Osland Havbruk.

Aktiv i omdømmebygging fra ungdomsskolen

I seks år har Osland Havbruk arrangert skoletur til Bergen for ungdommer fra Bjordal og Lavik ungdomsskole. Nå oppfordrer de andre i havbruksnæringen til å gjøre det samme.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Ikke bare er det kjekt for elevene, men jeg har også en følelse av at læreren også får en «aha»-opplevelse på hvor mye vi driver med i oppdrettsbransjen, sier kommunikasjons- og samfunnskontakt Geir Helge Østerbø i Osland Havbruk.

Oppfordrer oppdretter til å jobbe lokalt

Geir Helge Østerbø (t.h.), oppfordrer oppdrettere til å tenke lokalt. Foto: Magnus Petersen.

Elevene har besøkt Oslands settefiskanlegg og slakteriet i Brekke, før de nådde siste stopp, der de lærte om eksport og salg hos eksportselskapet Seaborn i Bergen.

- Med det har de fulgt lakseproduksjonen fra rogn til salg, forklarer Østerbø.

For han er det å lære ungdomsskoleelevene om havbruk en god investering.

- Det er en form for omdømmebygging og å gjøre seg synlig i lokalmiljøet 

Han oppfordrer små lokale oppdrettsselskap til å rydde på hjemmebane, både i bygder og kommuner.

- Ta de inn, og vis hva dere holder på med. 

Østerbø mener at å vise alt av hva oppdrettere faktisk holder på med, fører til støtte både blant bygdefolket og fra kommunen, og å la de store organisasjonene ta seg av omdømmet på høyere nivå.

- Jo mer som kommuniseres, jo mer mener jeg det hjelper å overbevise skeptikere, og å oppklare misforståelser.

Nyttig for undervisningen 

Rådgiver på Bjordal Ungdomsskole, Målfrid Førde mener at ekskursjonen er svært lærerik. Foto: Magnus Petersen.

Rådgiver på Bjordal Ungdomsskole, Målfrid Førde er enig i at ekskursjonen er lærerik.

- Når vi kommer tilbake til hverdagen, så kan vi bruke erfaringene våre her som eksempler på hva man kan bruke utdannelsen på, sier Førde.

- Mange av tingene som de får se her kan vi bruke i undervisningen i naturfag som kjemi, fysikk og biologi, legger lærer Laila Røkenes til.  

Elevene ser også at det er mange veier inn i industrien, forklarer Førde og legger til at de fleste elevene enda er for unge til å ha bestemt seg hvilken yrkesvei de vil gå.

Bestemt seg for havbruk 

Stina Leirnes går på Bjordal ungdomsskole og har klare planer om en fremtid i havbruksnæringen. Foto: Magnus Petersen.

En som imidlertid har bestemt seg er Stina Leirnes fra Bjordal ungdomsskole.

- Jeg har en mor som jobber i næringen, så jeg visste en del om det, sier Stina om det hun har lært de siste dagene.

Hun har allerede planen klar, og skal begynne begynne på Måløy videregående skole for å på sikt få seg fagbrev i Akvakultur.

Resten av klassen har ikke like klare planer, ifølge eleven.

- Jeg har et par venninner som er litt interessert, og en i klassen er interessert i settefisk, legger hun til.