Tiltaksplanen for PD myntet på alle som som på ulike måter og nivåer er involvert i arbeidet med bekjempelse av PD. Illustrasjonsfoto: Pål Mugaas Jensen

Ny tiltaksplan for PD klar

Mattilsynet har utarbeidet en tiltaksplan for å bekjempe PD på oppdrettsfisk på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet. Formålet er å sikre en mest mulig enhetlig håndtering av utbrudd av sykdommen, og dermed større forutsigbarhet for næringen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tiltaksplanen gir ifølge Mattilsynet en oversikt over faglige og forvaltningsmessige rammer som vil legges til grunn for arbeidet med å forebygge, begrense og bekjempe PD i Norge. Planen viser hvordan utbrudd vil behandles avhengig av hvor i landet utbruddet skjer.

Målgruppen for tiltaksplanen for PD er næringsaktører og saksbehandlere i Mattilsynet som på ulike måter og nivåer er involvert i arbeidet med bekjempelse av PD. 

- Planen er ment å skulle gi akvakulturnæringen, herunder også dyrehelsepersonell, tydelig og god informasjon om sykdommen og hvilket ansvar som påhviler den enkelte aktør i arbeidet med å forebygge, begrense og bekjempe PD. Planen skal legge til rette for en enhetlig behandling av saker knyttet til PD, skriver Mattilsynet i planen.

Tiltaksplan for å bekjempe pankreassykdom (PD) på fisk gir ifølge Mattilsynet en oversikt over faglige og forvaltningsmessige rammer som vil legges til grunn for arbeidet med å forebygge, begrense og bekjempe PD i Norge. Se lenke til slutt i saken for å laste ned planen.

Den tar utgangspunkt i kravene i regelverket for bekjempelse av PD. Det vil si:

- Myndighetenes mål er å redusere konsekvensene av sykdommen i PD-sonen, hindre etablering i de nasjonale overvåkingssonene og å begrense utbredelsen av virustypene som forårsaker PD, skriver Mattilsynet.

Forsterke grensen mellom PD-sonen og de nasjonale overvåkingssonene

Tilsynet påpeker at en konsekvent forvaltningspraksis har forhindret etablering av PD i Nord-Norge.

- Mattilsynet ønsker å forsterke grensen mellom PD-sonen og de nasjonale overvåkingssonene. Derfor er det innført kav om vaksinering av fisk mot PD i den nordlige delen av endemisk PD-sone for å redusere smitte videre nordover, skriver de.

Regelverket og forvaltningspraksis åpner opp for en mer områdevis forvaltning med koordinert drift og brakklegging.

- For å oppnå bedre kontroll innenfor endemiske områder er imidlertid godt samarbeid mellom oppdrettsaktørene og Mattilsynet helt avgjørende, mener de.

Planen er delt i tre deler 

- Merk at det er en del overlapp mellom de tre delene, og at alle deler av planen må ses i sammenheng. De deler av planen som tilsier handling fra Mattilsynet er å oppfatte som en instruks til Mattilsynets saksbehandlere (på alle nivåer i etaten), heter det i palnen.

Del I gir bakgrunnsinformasjon av betydning for forebygging, begrensning og bekjempelse av PD i Norge. Her gis en status over dagens forekomst av de ulike subtypene av PD-viruset. Del I gir også en vurdering av det generelle risikobildet med hensyn til videre spredning av sykdommen, og hvilke konsekvenser det får for forvaltningen av sykdommen og valg av virkemidler i bekjempelsesarbeidet. Videre oppsummerer denne delen det regelverket som er relevant ved flytting av fisk, og PD-forskriftens relasjon til det felles regelverket i EØSsamarbeidet.

Del II inneholder detaljer om Mattilsynets forvaltning av PD-forskriften og annet relevant regelverk i de ulike delene av landet. Regelverket gir rom for utøvelse av faglig skjønn. Del II skal gi støtte for vurderingen av enkelttilfeller og bidra til en mer enhetlig håndtering av like tilfeller. Denne delen er også viktig for næringsaktører for å få innsyn i hvordan regelverket skal forstås og hvordan det kan forventes å bli anvendt av Mattilsynet. For øvrig skal Del II gi retningslinjer for tilsynet.

Del III inneholder nærmere anbefalinger og krav til næringsaktørene for å forebygge og begrense PD og for å unngå spredning av smitte. Håndtering i strid med klare anbefalinger kan innebære at næringsaktører har opptrådd uaktsomt med tanke på smittespredning i en konkret situasjon. Dette må vurderes individuelt ut i fra den enkelte situasjon. I del III gjennomgås deler av PD-forskriften som retter seg spesifikt til næringsaktørene med blant annet krav til prøvetaking og vaksinasjon. Her ligger også krav og anbefalinger om smittesikker transport etter transportforskriften.