Karoline Sjødal Olsen, daglig leder i Blue Lice tok i mot prisen under NASF-konferansen i Bergen.

Luseteknologi vant «Seafood Innovation Award»

Både jury og publikum lot seg imponere av selskapets løsning for bekjempelse av lakselus.

Publisert Sist oppdatert

Som du kanskje har lest på Kyst.no tidligere, så har de to innovasjonsprogrammene Gründerjulepresangen og NCE Seafood Innovation Awards slått seg sammen. Den nye prisen heter nå «Seafood Innovation Award».

Elleve finalister ble i februar valgt ut til å pitche under første dag av den tredagers lange konferansen North Atlantic Seafood Forum, i Bergen.

Årets arrangement ble gjennomført med støtte fra Bergen kommune, hvor DNB og Pareto er hovedsponsorer av prisen. 

Bare et selskap kunne vinne og onsdag kom det frem at det var Blue Lice som stakk av med den gjeve prisen. Selskapet ble stemt frem av både jury og publikum på bakgrunn av sitt arbeid med løsninger som bekjemper lakselus.

- Midt i blinken

Til Kyst.no forteller Karoline Sjødal Olsen, daglig leder i Blue Lice at det betyr utrolig mye for selskapet å vinne «Seafood Innovation Award 2024». 

- Vi er inne i et nytt stadie nå hvor vi ønsker at flere potensielle kunder skal høre om resultatene vi har og det vår teknologi kan bidra med hos dem, derfor er det midt i blinken å få lov til og vise det gjennom denne prisen, understreker hun.

Olsen sier de nå videre skal fortsette å ha fullt fokus på levering av flere systemer og skape verdi direkte ute på merdkanten med tett oppfølging og godt samarbeid. 

Det var godt oppmøte blant publikum da de elleve selskapene pitchet under NASF, tirsdag.

Stemt frem av publikum

Juryen, bestående av Maria Bøthun Hanedalen fra DNB, Sander Lie fra Pareto, Rolf Mork-Knudsen fra Annerledeslandet og Solveig Holm og Trude Jansen Hagland fra NCE Seafood Innovation, vurderte selskapene ut fra fire kriterier: miljøpåvirkning, forretningside, team og vekstpotensial. 

- Vinneren ble stemt frem av publikum og juryen, sier Trude Jansen Hagland fra NCE Seafood Innovation på vegne av juryen.

- Vinneren tar tak i et enormt kostnads-, velferds- og omdømmeproblem for næringen. Blue Lice startet opp i 2017, og har siden den gang møtt motstand og kommet seg på bena igjen flere ganger. Dette er en vinner som har hatt stor tro på sin innovasjon, og som aldri har vurdert å gi opp. De er nå større og sterkere enn noen gang. Dette er en verdig vinner med et enormt vekstpotensial som vi gleder oss til følge videre med på fremover, sier Hagland.

Blue Lice får 100 000 kroner, medlemskap i NCE Seafood Innovation, to gratis pass til NASF 2025 og et diplom. Vinneren får også rådgivning og tjenester innen varemerke eller patentsøknader, markedsstrategi, nettverk, design og 3D modellering.

Representanter fra de nominerte selskapene.