Skipsrevyen

Tersan Shipyard er et av verftene som har levert mange skip til norske redere de siste 10 årene.

Avslører dårlige vilkår for tyrkiske verftsarbeidere

Flere mennesker er omkommet i arbeidsulykker ved tyrkiske verft de siste 10 årene. Det viser en oversikt fra Aftenposten/E24.

Publisert Sist oppdatert

Norske redere har i løpet av de siste årene fått bygget mer enn 100 skip ved forskjellige tyrkiske verft i tidsperioden. 

I en lengre artikkel i Aftenposten/E24 kommer det frem at verftsarbeiderne jobber for svært lave lønninger og under dårlige arbeidsforhold. 

Mange av disse fartøyene er også direkte eller indirekte finansiert av norske skattebetalere gjennom statlig eller fylkeskommunal kjøp av fergetjenester, støtte til miljøteknologi fra Enova eller lån og garantier fra Eksfin.

Tyrkiske verft kan bygge fartøy 20-50 prosent billigere enn ved norske verft. 

Et av landene med verst forhold

Tyrkia scorer ifølge artikkelen dårlig på den globale «slaveindeksen», og er på listen over de ti landene med verst arbeidsforhold. Årsakene er flere:

  • Generelt dårlige lønns- og arbeidsforhold.

  • Systematisk undertrykkelse av fagforeninger.

En oversikt som avisen har laget viser at minst 283 arbeidere er omkommet som følge av arbeidsulykker i skips, verfts-, sjø- og havnevirksomhet. Tallene er ikke fullstendige, og det kan være mørketall. 

Men dødsfallene får lite oppmerksomhet i landet. Flere arbeidere forteller at etterlatte er blitt betalt for ikke å snakke om ulykkesårsaken. Ingen av verftene som har norske kunder ønsker heller å stille til intervju.

Jørn Eggum er leder av fellesforbundet som organiserer norske verftsarbeidere. Han mener det er en skam at norske redere er mest opptatt av bunnlinjen når liv og helse blir salderingsposten i Tyrkia.

- Nå bør det komme inn krav om ordnede forhold ved verftene når offentlige fergeanbud lyses ut. Det vil gi en mer rettferdig konkurranse, sier Eggum til avisen.