Marius Engh Pellerud fra konsulentselskapet Transcendent Group. Foto: Datatilsynet
- Start arbeidet med informasjonssikkerhet i dag!
Tiden da man trodde at cyberangrep først og fremst ville ramme finansindustrien er for lengst forbi. Alle bransjer er utsatt, ikke minst den maritime næringen. I begynnelsen av januar ble AKVA Group rammet av et cyberangrep. I fjor ble også ScaleAQ angrepet. Vi vet at ondsinnede cyberangrep kan ramme selskaper hardt og ha store konsekvenser for økonomi og omdømme. Det er derfor viktig å starte med proaktive tiltak i dag.
Forfatter bak dette innlegget er: Marius Engh Pellerud fra konsulentselskapet Transcendent Group.
Den 11. januar i år meldte E24 at AKVA Group ble rammet av et alvorlig cyberangrep. Angrepet førte til at flere systemer ble gjort utilgjengelige og angriperne stilte krav om løsepenger. Hittil i 2021 vet vi flere kommuner, mediaforetak og andre virksomheter i Norge er utsatt for nettangrep. E24 meldte 18. januar at flere av AKVA Groups systemer fortsatt ikke var tilgjengelige. Vi har sett at slike angrep kan koste selskaper summer i milliardklassen. Dersom driften stopper går inntekter tapt, teknisk personell må til for å rette opp skadene, og i noen tilfeller ender bedrifter opp med å betale løsepenger til kriminelle som holder data og infrastruktur som gissel.
Ingen virksomhet kan garantere seg mot angrep. Likevel er det mulig å redusere sannsynligheten for og konsekvensene av disse. Målet er at risikoen for angrep reduseres til det akseptable. Norsk maritim næring, som norsk næringsliv for øvrig, må være forberedt på trusler fra ondsinnede aktører, både interne og eksterne. For eksempel: industrispionasje innebærer at konkurrenter aktivt forsøker å få tilgang til virksomhetens informasjonsverdier. Dette kan være opplysninger om produksjon, teknologi og innovasjon, eller finansielle og strategiske selskapsopplysninger. Ondsinnede stater, enkeltpersoner eller grupper, kan være interessert i å gjøre opplysninger eller systemer utilgjengelige for å ødelegge for virksomhetens drift. I tillegg ser vi en økning i cyberangrep med rene økonomiske motiver, typisk ved å kreve løsepenger for å komme tilbake til normaltilstand. Det er ingen grunn til å være naive, heller ikke i den maritime næringen.