Alf-Helge Aarskog er CEO i Marine Harvest.

Hilser trafikklysordningen velkommen

Konsernsjefen i Marine Harvest, Alf-Helge Aarskog, hilser forslaget til trafikklysordningen velkommen.- Næringen må reguleres, sier han til kyst.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Før helgen mottok fiskeriminister Per Sandberg rapporten «Kunnskapsstatus som grunnlag for kapasitetsjusteringer innen produksjonsområder basert på lakselus som indikator» fra Havforskningsinstituttet. Rapporten er et steg på veien til å innføre den såkalte trafikklysordningen.

Kyst.no har spurt konsernsjefen i Marine Harvest, Alf-Helge Aarskog om hva han mener om det nye systemet.

- Vi tenker at denne næringen må reguleres, derfor støtter vi den smarteste måten å gjøre dette på. Trafikklys gir greie indikatorer på om du skal vente, gå, eller stoppe. Denne næringen trenger tydelige signaler, det vitner det siste vedtaket i Sjømat Norge om, sier han.

Les også: Aarskog hudfletter Sjømat Norge

God kontroll er nøkkelen

- Trafikklys gir greie indikatorer på om du skal vente, gå, eller stoppe. Denne næringen trenger tydelige signaler, det vitner det siste vedtaket i Sjømat Norge om, sier konsernsjef Alf-Helge Aarskog til kyst.no.

- Hva er de tre viktigste kriteriene som må være oppfylt for at lakseproduksjonen kan økes vesentlig i Norge/Europa?

- Kontroll med lus, kontroll med rømming og god fiskehelse. Det siste punktet henger mye sammen med det første, løser vi luseproblemet, får vi bedre fiskehelse, sier Aarskog, som legger til at det kan være nødvendig at næringen tenker nytt i forhold til produksjon for å få til det.

Les også: Marine Harvest satser på Marine Donut

- Ser du på landbasert/lukket produksjon som en av løsningene?

- Jeg  tror at det vil komme nye metoder å drive oppdrett på fremover. Vi har selv lansert en metode som skiller laksen fra lusa, og vi vil foreslå flere måter i den nærmeste fremtid. Jeg vil og gjøre det stikk motsatte av Sjømat Norge, skryte litt av regjeringa. De har åpnet for fem prosent vekst i år om en har kontroll med lus, og tallet 0,2 er ikke tilfeldig satt. De har og utover det begynt å tildele utviklingskonsesjoner. Vi kan nesten ikke vente på å få komme i gang med Egget, muligens finner Salmar eller vi løsningen som gjør at denne næringen virkelig kan ta av. Det er en slik utvikling vi ønsker. Forslaget fra Sjømat Norge mener jeg derimot er uansvarlig og ødeleggende for fremtiden til havbruksnæringen, sier Aarskog yil kyst.no.

Les også: Marine Harvest søker om 14 ekstra utviklingstillatelser