Gå til innhold
Annonse

Bygger utradisjonell båt for rensefisktransport

Bygger og satser på moderne og effektiv rensefisk-båt. Foto: Bjarte Espevik/Kvitsøy Sjøtjenester
Bygger og satser på moderne og effektiv rensefisk-båt. Foto: Bjarte Espevik/Kvitsøy Sjøtjenester

Kvitsøy Sjøtjenester ferdigstiller en spesialbygget båt tilpasset rognkjeks og rensefisktransport. - Her er det videoovervåking av alle brønnene, oksygenering av vann, vannpumper, uv-filter, partikkelfilter, overvåking av miljøparametre i vann og lignende, sier daglig leder Bjarte Espevik til kyst.no.

Annonse

Kvitsøy Sjøtjenester jobber nå med alt som skal være under dekk.

- Inndeling av dieseltanker, lastetanker og fiskebrønner samt arbeid med montering av motorer i maskinrommet, opplyser Espevik.

Les også: Lager spesialtilpasset båt for rensefisktransport

- Båten blir spesiell fordi den blir bygget for fart og ikke som en tradisjonell brønnbåt. Vårt mål er å kunne utnytte farten når fartøyet ikke fører fisk. Dette gjør oss svært mobile og gjør at vi kan forflytte oss langt over korte perioder. Dette vil også kunden spare på økonomisk, sier han til kyst.no.

- Båten blir spesiell fordi den blir bygget for fart og ikke som en tradisjonell brønnbåt, sier daglig leder Bjarte Espevik. Foto: Kvitsøy Sjøtjenester
- Båten blir spesiell fordi den blir bygget for fart og ikke som en tradisjonell brønnbåt, sier daglig leder Bjarte Espevik. Foto: Kvitsøy Sjøtjenester

Spesielt spennende mener han utviklingen i produksjon av rognkjeks langs kysten er.

- Flere aktører dukket opp i 2015 og vi fikk tilegne oss mye nyttig lærdom på dette med transport av rognkjeks i ulik type vær og fra korte til lange etapper. Dette har gjort at vi hele tiden utvikler bedre utstyr og systemer ombord. Dette vil vi selvfølgelig dra nytte av i det nye fartøyet, forklarer sjefen.

Les også: Oppdretter ser ingen ulemper med å være på børs

Fremtiden overlater han til høyere makter, og vil ikke synse om den.

- Men jeg er spent på den videre utviklingen og produksjonen av rognkjeks. Jeg håper og tror at dette vil medføre mindre lus i oppdrettsbransjen og flere arbeidsplasser i en næring vi absolutt må satse mer på i Norge, sier Espevik.

Millioner av lusespisere

I 2015 transporterte de cirka to millioner rensefisk til oppdrettsanlegg i Rogaland og Hordaland.

- Foruten å transportere to millioner rensefisk, har vi levert båttjenester knyttet mot miljøovervåking og miljøundersøkelser. Scallop, vår første båt er skreddersydd til dette formålet og vi leverer båttjenester til innsamling av miljødata som vannprøver, CTD-målinger, strømmålinger, temperaturmålinger, sedimentprøver, kartlegging med Olex, MOM-B og MOM-C, sier han.

Også videodokumentasjon og yrkesdykking er inkludert.

- I tillegg til å levere båttjeneste så har vi også i 2015 anskaffet mye prøvetakingsutstyr selv som vi leier ut til kunde.

Nye faktorer påvirker kvaliteten

Den største utfordringen med frakt av fisk i båt mener han er at det ikke er blitt gjort i stor målestokk tidligere.

Selskapet transporterte og leverte to millioner rognkjeks i fjor. Foto: Bjarte Espevik/Kvitsøy Sjøtjenester
Selskapet transporterte og leverte to millioner rognkjeks i fjor. Foto: Bjarte Espevik/Kvitsøy Sjøtjenester

- En ting er å ha rognkjeks gående i et kar som står i ro på land, men når dette overføres til en brønn i en båt er det plutselig mange nye faktorer som kan påvirke kvaliteten. Temperatur, oksygen, salinitet, bølger, lys o.l endrer seg under hele transporten, og da er det viktig å følge nøye med på fisken under alle omstendigheter for å se hva som påvirker fisken negativ og finne tiltak for å bedre miljøet under transport, forklarer han.

- Her har vi lært enormt mye de siste to årene og sammen med produsent har vi endret og gjort tiltak ombord som har vist seg å fungere utmerket. Denne lærdommen vil bety enormt mye for hvordan systemet blir i det nye fartøyet, legger Espevik til.

Satser på skjell

Selskapet har også kjøpt opp Kvitsøy Edelskjell AS som produserer kamskjell og østers i Kvitsøy kommune.

- Vi har ikke ambisjoner i første omgang å starte stor produksjon, men vil i noen år fremover bruke en del ressurser på å kartlegge ulike lokaliteter for kamskjell og østers, i et forsøk på å finne årsaken til ulik vekst på ulike lokaliteter. Dette er uhyre viktig i valg av lokalitet og vi har pågående SkatteFUNN – prosjekt for nettopp å finne ut av dette. Det er et meget spennende arbeid, påpeker han til kyst.no.

Fredag 29. januar snakket Kyst.no med Bjarte Espevik i Kvitsøy Sjøtjenester om den nye arbeidsbåten for rensefisk-transport de bygger. Natt til søndag 31. januar stod produksjonslokalene deres i full fyr. Les saken her: Storbrann i produksjonslokalene til Kvitsøy Sjøtjenester

Fakta:

• Firmaet ble etablert i 2011

• Per i dag har selskapet 3,5 ansatte og leier også inn mannskap på timer.

• Firma er lokalisert i Kvitsøy kommune i Rogaland.

• Selskapet leverer båttjenester knyttet til miljøundersøkelser rundt oppdrettsanlegg og industri.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse