Jobber med omdømmet fremfor konsumrettede tiltak

Norges Sjømatråd har innført en ny strategi som satser mer på forebyggende omdømmebygging, framfor konsumrettede tiltak i land som blant annet Italia. - Dette er en retning som Norges Sjømatråd har gått i en stund primært på grunn av at produksjonen er stabil slik at etterspørselsveksten har ført til en stor prisvekst, forteller sjømatutsending Trym Eidem Gundersen til kyst.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Gundersen forteller at sjømatrådet jobber hardt for å fronte norsk laks og annen sjømat i Italia, og opphavsmarkedsføringen vil bli stadig viktigere.

- Når det gjelder norsk laks, har vi implementert en ny strategi hvor det satses mer på forebyggende omdømmebygging og beredskap framfor konsumrettede tiltak, som skyldes primært at lakseproduksjonen ligger på et relativt stabilt nivå.

Sjømatutsending Trym Eidem Gundersen sier Sjømatrådet fokuserer mer på bærekraft og opprinnelse i markedsføringen. Foto: Norges Sjømatråd

Med konsumrettede tiltak mener Gundersen markedsføring for å øke konsumet, som eksempelvis oppskriftshefter, mens omdømmebygging går på informasjon (bærekraft mm) til forbrukerne for blant annet å forebygge negative saker i media.

- Er ikke konsumrettede tiltak også omdømme-jobbing?  

- Helt klart kan de være det. Men tidligere har målet primært vært å bygge konsum for laks. Nå er ikke målet lenger å øke forbruket, men å bygge omdømme til norsk laks. Dette gjelder nødvendigvis ikke for andre arter enn laks, forklarer han.

Les også: Rekordinteresse for sjømat i Italia

- Mange uriktige påstander

De siste månedene påpeker Gundersen at det har vært noen unyanserte mediesaker rundt laks og bærekraft, og mener det blir viktig for dem fremover å belyse fakta omkring dette tema.

- Vi tenker først og fremst på laksedokumentaren i media på RAI 3 («Indovina chi viene a cena») som gikk på luften 27. mars. Her ble det gitt mange uriktige påstander fra Kurt Oddekalv med flere, forklarer han. 

Gundersen mener det fortsatt er det for tidlig å si hvilke eventuelle konsekvenser laksedokumentaren har hatt for salget.

Kurser fiskedisk-ansvarlige

Sjømatrådet har mange PR-prosjekter gående i Italia, hvor totalverdien for PR på norsk sjømat i Italia påløp seg til 125 millioner norske kroner i 2016.

- Vi jobber tett med ledende kokker og opinionsledere, for å nå fram til målgruppen. Før sommeren organiserer sjømatrådet en pressetur med italienske journalister til Norge den 20-24 juni, hvor vi også kommer til å ha fokus på bærekraft og omdømme.

En del av omdømmebyggingen er å organisere seminarer for ulike dagligvarekjeder, hvor de kurser fiskedisk-ansvarlige om blant annet bærekraft på laks og annen norsk sjømat.