«Norwegian Gannet» overleveringen er utsatt en måned, og nå fokuseres det på å få båten best mulig. Fotoillustrasjon: Hav Line.

Norwegian Gannet nærmer seg drift

Slaktebåten «Norwegian Gannet» blir ytterligere forsinket, men skal stå klar i løpet av oktober, opplyser HavLine-sjefen. Over 400 arbeidere jobber nå med å få fartøyet best mulig før oppstart. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Carl-Erik Arnesen, administrerende direktør i Hav Line sier til Kyst.no at det er farlig å sette en dato når det gjelder et nybygg av en slik kapasitet som slaktebåten «Norwegian Gannet». 

Hav Line har tidligere opplyst at båten skulle være operativ fra 1.august i år, men ble utsatt til september. Nå er planlagt levering om en måned. 

- Den blir nok ytterligere forsinket fra verftet. Planlagt overlevering er nå satt til medio oktober. Kundene må nok smøre seg med tålmodighet litt til, sier Arnesen.

Carl Erik Arnesen, administrerende direktør i Hav Line sier kundene må nok smøre seg med tålmodighet litt til, ettersom slaktebåten blir vel en måned forsinket. Foto: Therese Soltveit.

400 håndverkere om bord

Arnesen forklarer at det er en komplisert båt som de er svært opptatt av skal virke godt, så derfor må de være sikkert på at den er funksjonell når den går fra verftet.

- Det er 230 000 meter med kabel om bord, 11 000 rørdeler som skal settes sammen, og da jeg var på verftet i forrige uke var det over 400 håndverkere om bord, rørleggere, elektrikere, snekkere og mekanikere.

Båten skal frakte laks direkte fra merdene i Norge, til Hirtshals i Danmark, hvor den skal pakkes og sendes ut i markedene. Båten skal starte med å operere fra Stadt og sydover, og selskapet vil i første omgang teste båten på fisk fra dette området. 

Fokus på norske arbeidere

Hav Line båten vil ha et personell på 100 stykk fordelt på to skift. Ett skift er bestående av personell på 45-50 stykker. I tillegg vil selskapet ha noen ansatte på land i Danmark og i Norge. Selskapet har ansatt 30 personer hittil, - alle norske, og båten er registrert i norsk skipsregister.

- Det er vi veldig stolt av, og det er ikke ofte båter av denne størrelse får BERGEN i hekken. Vi har to kapteiner, en på hvert skift. Den ene er fra Åsane, og den andre er fra Aukra utenfor Molde. For øvrig er alle ansatte så langt fra mindre samfunn oppover kysten. Når vi er i full drift vil vi være nærmere 100 personer, men vi venter med å ta inn flere til vi kommer i drift. Nå er nøkkelpersonale på plass, sier bergenseren stolt.

Les også600 vil jobbe på verdens første slaktebåt

Må dokumentere hvert tonn og kilometer

«Norwegian Gannet» ble nylig tildelt 20 millioner kroner under ordningen gods fra vei til sjø. Men Arnesen påpeker at dette ikke er penger de har fått på konto.

- Her må vi levere og dokumentere hvert tonn og hver kilometer vi flytter gods fra vei til sjø. Kystverket har sett at Hav Line lever ut målsetningen om å få gods fra vei til sjø i praksis. En båtlast vil alene erstatte 50 trailere med laks til Europa, og 35 trailere med tomkasser til slakteriene og redusere laksens CO2-avtrykk betydelig. Det er derfor vi har fått støtte av statens tilskuddsordning for overføring av gods fra vei til sjø, sier han.

- Mer bærekraftig

Deres nye metode mener Havline-sjefen vil også gjøre norsk lakseoppdrett mer bærekraftig på en rekke andre områder.

- Siden fisken er slaktet og gjennomkjølt når den ankommer anlegget vil Hav Line trenge mindre is og færre isoporkasser og dermed mindre plast og energi, sier Arnesen. 

«Norwegian Gannet»:

  • Er 94 meter lang og 18 meter bred.
  • Fartøyet veier 4000 tonn og har syv dekk.
  • Den har 14 sløyemaskiner som kan sløye 25 fisk i minuttet.
  • Kan pumpe 100 tonn fisk i timen.
  • Den er utstyrt med ti RSV-tanker og en marsjfart på 18 knop.
  • «Norwegian Gannet» er bygg nummer 409 fra det tradisjonsrike verftet Balenciaga etablert i 1921, og er den største båten verftet har laget hittil. 

- Kortere vei til forbruker og raskere nedkjølt fisk vil også forlenge holdbarhet og redusere matsvinn som også er en miljøgevinst. I tillegg har vi ingen transport av levende fisk og ingen ventemerder. Det reduserer risiko for smitte, dødelighet og rømming. Alt dette er miljø- og fiskevelferdsgevinster, påpeker han avslutningsvis.

Slaktebåten har fått navnet «Norwegian Gannet» oppkalt etter sjøfuglen havsule (gannet), som Arnesen personlig mener er den «tøffeste» sjøfuglen som finnes.

Har du en nyhet du ønsker å dele eller sitter på tips om noe som skjer innen havbruksnæringen? Tips oss gjerne på redaksjon@kyst.no og merk emnefeltet med: Tips, så kontakter vi deg.