Den hybride stålkatamaranen «Yngve» er utstyrt med kraftige kraner og dekksutstyr for krevende oppdrag langs kysten.

Ny katamaran til dykkeselskap

Finnsnes Dykk & Anleggsservice har fått overlevert sin siste arbeidskatamaran «Yngve» fra Moen Marin. 

Publisert Sist oppdatert

Finnsnes Dykk & Anleggsservice AS (FDA) fortsetter å styrke sin flåte med moderne og effektive fartøy. Denne uken mottok selskapet sin nyeste arbeidsbåt, «Yngve», levert av Moen Marin.

Hybridbåten skal brukes til oppdrag langs hele kysten.

Tommy Grønning i Finnsnes Dykk & Anleggsservice.

– Dette er båt nummer seks vi har bestilt fra Moen Marin, men de andre fem er solgt, sier Tommy Grønning i Finnsnes Dykk & Anleggsservice til Kyst.no.

FDA har i dag seks fartøy i drift og venter ytterligere to nybygg fra Fitjar Mekaniske Verksted i løpet av våren og sommeren.

«Yngve» blir den tredje båten i flåten som bærer dette navnet.

– Vi har hatt flere båter med dette navnet tidligere, og vi er sikre på at denne vil følge opp tradisjonen med å levere kvalitet og gode resultater, sier Grønning.

Skal operere i spotmarkedet

Båten er en 15x12 meter stålhybrid, utstyrt med en kraftig batteripakke på 594 kW. I tillegg har den en Palfinger PK150002M-kran akter, en Palfinger PK41000-kran foran samt dekksutstyr fra SHM, inkludert en 40+20 tonns elektrisk vinsj. 

Den hydrauliske haikjeften, tauepinnene og platelåsen bidrar til å gjøre båten godt egnet for krevende arbeidsoperasjoner.

– Båten vil operere i spotmarkedet og brukes langs hele kysten til oppdrett, rørlegging og anleggsarbeid,  og skal rett i arbeid for en kunde, opplyser Grønning. 

Finnsnes Dykk & Anleggsservice siste tilskudd i flåten.