Firda Savior er et såkalt «stun and bleed» fartøy, her liggende ved kai på Firda Seafood sitt pakkeri på Byrknesøy. Foto: Firda Seafood Group.

Firda med godkjenninger for "stun and bleed"-fartøy

Firda Seafood Group sitt fartøy «Firda Savior» er nå godkjent for bløgging av oppdrettsfisk ved merdkanten.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den 15 meter lange brønnbåten «Firda Savior» ble i fjor sommer bygget om til å bli et “stun and bleed”-fartøy, også kalt bløggebåt. Denne uken fikk fikk fartøyet etter tilsyn under slakte og leveringsprosess, permanent tillatelse til drift.

Tore Larsen fra Firda Seafood Group forteller båten har vært i drift siden september 2017, da de fikk de første godkjenningen for drift fra Mattilsynet. 

- Dette var en tidsbegrennset godkjenning da det var noe nytt. En endelig godkjenning må så på plass innen en bestemt tid, og i går kom Mattilsynet på nytt tilsyn og ga oss en tidsubegrenset godkjennning på fartøyet. Fokus på velferd, fiskehelse og mattrygghet ligger til grunn, sier Larsen fornøyd til Kyst.no.

Tore Larsen fra Firda Seafood Group. Foto: Firda

Kan bli flere bløggebåter

Etter det han kjenner til har en slik omfattende godkjenningprosess på slike fartøy ikke vært gjennomført tidligere.

- Båten er designet for å kunne ta unna topper og hjelpe til i en travel hverdag, og jeg må si den har vist seg å være svært effektiv. Det vi har tenkt på i mange år på papiret fungerer i praksis.

Firda Savior er nå en av to fartøy i Norge som per dato er godkjent for slakting ved not både etter slakteriforskriften, og hygieneforskriften. Larsen forteller også det kan komme flere slike fartøy inn i flåten til oppdrettselskapet.

- Når det ser så bra ut, kan vi ikke utelukke at det ikke kommer inn større slike fartøy i fremtiden, sier han. 

25 år gammel båt med ny teknologi

«Firda Savior» het opprinnelig «RoFisk» og ble bygget på Aas Mekaniske for rederiet Rostein tilbake i 1993. Innovasjonen på fartøyet forteller Larsen i stor grad er kommet fra ansatte i konsernet, og prosjektet har ikke fått støtte fra hverken Innovasjon Norge eller andre offentlige tilskuddsordninger.

- Vi har tro på at dette kan vere ein fremtidsrettet løsning med tanke på inntransport til slakteri for å begrense risiko for smittespredning. Og som et alternativ til direktelevering med brønnbåt, jamfør PD-forskriften, legger han til.

På oppdrettselskapets sin Facebook-side skriver Firda at godkjenningen er stort for selskapet.

- Gratulerer til alle ansatte i Firda Seafood Group som har bidratt med kreative og gode løsninger og ikke minst stor innsats for denne nyskapningen, melder de.