Hanne Dankertsen, kommunikasjonssjef i Cargill Aqua Nutrition. Foto: Ewos/Cargill.
Hanne Dankertsen, kommunikasjonssjef i Cargill Aqua Nutrition. Foto: Ewos/Cargill.

Næringen bedre enn sitt rykte

- Mye av det som kommer ut i media i dag gir et litt skjevt bilde av næringen, vi er egentlig bedre enn vårt rykte, sier Hanne Dankertsen, kommunikasjonssjef i Cargill Aqua Nutrition, tidligere kjent som Ewos.

Publisert

Hanne Dankertsen har for tiden mye å gjøre etter nyheten om at Cargill kjøpte opp Ewos, hvor hun jobber aktivt med integrasjonsprosessene i det nyetablerte selskapet.

Les også: Hege Hovland skifter jobb – holder seg i næringen

Kommunikasjonssjefen sier hele bransjen har en jobb å gjøre med å også få ut de gode historiene, ikke bare rapportere når det skjer noe alvorlig.

Bli bedre på formidling

- Vi og næringen generelt må rett og slett bli bedre på å formidle hvordan vi driver, fordi det er jo enkelte sterke røster der ute som får mye plass i media. Som ikke alltid er like balansert, så jeg tror vårt potensiale er at vi som bransje kan bli mye mer bedre på kommunikasjon, det gjelder både fôrprodusentene, og oppdretterne selv, sier Dankertsen til kyst.no

Les også: Det ble liv på Ewos nyttårskonferanse

Hun sier Ewos har tidligere og vil fremdeles fortsette å aktivt gå inn i debatter og dialoger når det gjelder diskusjoner rundt bærekraft og råvarer i fôret.

- Vi prøver å svare opp der vi ser det er faktafeil og misforståelser, spesielt der det er feilaktige opplysninger. Vi er blitt mer aktive enn vi har vært. Men det er fremdeles en lang vei å gå, det er mye mer som kan gjøres. Vi har absolutt et ansvar for innhold i fôret og for hvordan vi framstiller dette fôret og hvordan vi bruker råvarene, utdyper hun.

Ny bærekraftsrapport

Hun peker på arbeidet Ewos har gjort med bærekraft de siste årene.

- Noe av kanskje det største bidraget Ewos har gjort er bærekraftsrapporten om vi har utviklet, der vi i fjor vant pris andre år på rad. Vi viser i denne rapporten at vi er åpne, transparent, og er ærlige og detaljerte. Der vi kan dokumentere alt vi driver på med på en frivillig basis. Det er en bærekraftsrapport vi lager hvert år og som vi skal gi ut på vårparten i år også, sier Dankertsen.

Hun sier Ewos har fått veldig gode tilbakemeldinger på rapporten, særlig fordi de snakker åpent om mange tema for eksempel råvarer og opphav/sporbarhet.

- Vi vet at det blir satt pris på av kundene våre, av miljøorganisasjonene og næringen totalt. Åpenhet og dialog er noe vi har lyst å fortsette med som en del av Cargill-konsernet, sier kommunikasjonssjefen til kyst.no.