Med nytt dedikert cargofly øker Emirates deres kapasitet med 100 tonn i uken.

Stor oppsving i sjømateksport fra Oslo

Etterspørselen etter fersk sjømat fra Norge har sett en stor økning i høst. På Oslo lufthavn rapporteres det om underskudd på fraktkapasitet til sydlige markeder. Det gjør flyselskapet Emirates noe med, når de nå setter inn et dedikert cargofly med 100 tonns kapasitet i fast rute fra Oslo via Paris til Dubai.

Publisert Sist oppdatert

Flyselskapet Emirates satser tungt på frakt av norsk sjømat med et dedikert cargofly som vil operere ukentlige ruter fra Oslo lufthavn til Dubai. Med det øker flyselskapet sin ukentlige cargokapasitet fra Gardermoen med så mye som 100 tonn i uken. 

Investeringen kommer som følge av en tydelig økning i etterspørselen etter norsk sjømat, som er landets nest største eksportnæring, melder norgessjef i Emirates, Terje Grue i en pressemelding. 

- Dette er et viktig steg for å møte den økende etterspørselen etter norsk sjømat, som har vært en viktig del av vår lastekapasitet fra Oslo lufthavn. Nå ser vi frem til å øke denne kapasiteten betraktelig.

Frem til nå har Emirates benyttet cargokapasiteten på sine passasjerfly, Boeing 777-300ER, for frakt av sjømat og andre varer fra Oslo lufthavn. Passasjerflyene har regelmessig transportert 30 til 40 tonn frakt per flyvning, hvorav hele 95 prosent har vært sjømat. Med det nye cargoflyet øker Emirates kapasiteten med hele 100 tonn, og med det vokser selskapets cargokapasitet på 45 prosent fra Oslo lufthavn.

Møter fraktunderskudd

- Spesielt siden sommeren har vi merket et tydelig fraktunderskudd, spesielt av fersk fisk, til sørligere markeder, så vi er trygge på at denne fraktruten er kommet for å bli, legger Grue til.

Emirates har det siste året fraktet nesten 18.000 tonn last fra Oslo lufthavn kun med passasjerfly, og frakt har stått for omtrent 20 % av selskapets omsetning på ruten fra Oslo.